Förra ägaren inredde lite halvsnyggt ett rum i källaren där besiktningsmannen kunde påträffa mögeldoft. Man har tydligen helt enkelt slängt på trägolv direkt på betongplatta (jag antar det är betongplatta då resterande del av källaren har sådant golv).

Besiktningsmannen rekommenderade att riva ut allt trä och lägga nålfiltsmatta, eventuellt gjuta nytt golv.

Har ingen aning hur det ser ut under planket så kanske beror på.

Nån avfuktare lär ju in innan man slänger på nytt iaf.

Men nålfiltsmatta, vadan är detta? Något som klistras eller läggs på?

Har slängt ut en balkongmatta i ett hörn i annat rum för att slippa frysa om fötterna, men är nog ingen nålfiltsmatta..
 
Vill du inte starta ett större projekt så skulle jag rivit ut trägolvet direkt, snyggat till betongen med någon för ändamålet anpassad färg och lagt en tjock matta där man kommer ha fötter. Självklart sanera ev mögel innan men troligast är att det ändå bara sitter i trägolvet.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Vill du inte starta ett större projekt så skulle jag rivit ut trägolvet direkt, snyggat till betongen med någon för ändamålet anpassad färg och lagt en tjock matta där man kommer ha fötter. Självklart sanera ev mögel innan men troligast är att det ändå bara sitter i trägolvet.
Alltså ingen heltäckningsmatta med andra ord? Vi har kaminen står i det rummet, annars är det inget annat. Man vill ju gärna bli kvitt möglet. Jag som är lite astmatisk har svårt att vistas där nere för länge. Kanske är psykoskt men vad vet jag.

Färg har vi nyss inhandlat så lär ju vara ganska snabbt fixat.

Kan ju försöka skruva bort nån list och riva bort en planka och kolla ev om man ser undersidan.
 

Bästa svaret

B bradgard skrev:
Alltså ingen heltäckningsmatta med andra ord? Vi har kaminen står i det rummet, annars är det inget annat. Man vill ju gärna bli kvitt möglet. Jag som är lite astmatisk har svårt att vistas där nere för länge. Kanske är psykoskt men vad vet jag.

Färg har vi nyss inhandlat så lär ju vara ganska snabbt fixat.

Kan ju försöka skruva bort nån list och riva bort en planka och kolla ev om man ser undersidan.
Oavsett vad så är trä direkt emot betong i en källare alltid en dålig konstruktion.
Du kan säkert ha en heltäckningsmatta också om den "andas" dvs inte har någon plastig tät undersida.
 
P petererlandsson1194 skrev:
Oavsett vad så är trä direkt emot betong i en källare alltid en dålig konstruktion.
Du kan säkert ha en heltäckningsmatta också om den "andas" dvs inte har någon plastig tät undersida.
Låter som en bra idé.

Finns det några bra tekniker för att riva ur trä? Ska det till en kofot å grejor? Hammare? Dynamit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.