Belmlu
Hej alla!

Som rubriken lyder så har vi ett garage där det som i så många andra garage är "problem" med fukt. Huset och tillhörande garage är byggt -74. Garaget står på platta med träsyll, har tegelfasad, ca 7cm glasull samt innervägg i gips ändå ner till sockeln. Dessutom saknats fuktspärr mellan platten och syll samt gått trälist längsmed hela sockeln. Oklart hur dränering ser ut för garage men förmodar att den är obefintlig Som kvitto på detta är det förhöjda fuktvärden i hela innerväggen från plattan och ca 30cm upp.

I sig ingen större grej utifrån vad jag uppfattat det från besiktningsman och hantverkar-bekanta. Garaget står kvar, det finns ingen direkt lukt och vi har inga planer på att förvara dyra träsnickerier direkt mot plattan eller så. Garaget kommer fungera som förvaring samt har vi extra kyl- och frys inkopplat. Kommer även fungera som fixarbod för hemmaprojekt men inget mekande och någon bil kommer inte att köras in.

Däremot tänkte vi byta ut gipsskivorna då dessa smular sönder i nuläget vilket gör att jag gärna gör ett grundligt arbete så att innervägg inte måste bytas igen efter x antal år. Som novis som läst på både i facklitteratur och här på forumet så öppnar detta upp för en helt drös med potentiellt vettiga åtgärder och då man som novis saknar erfarenheten som gör att man kan sålla och sätta saker i perspektiv ber jag om forumets hjälp.

I nuläget har jag en fundering på att bit för bit byta ut byta ut syllarna de nya syllarna placeras på 2-3 lager leca-block istället för direkt på platten. Därefter byts isolering ut efter behov samt alla inneväggar. Sedan innan har vi installerat en mindre luftvärmepump som går på underhållsvärme (ca 12 grader C) och avfuktning.

Vad hade ni valt att fokusera på i vårt läge? Räcker gott med att i grova drag beskriva åtgärder eller tankesätt.

P.S. Bilden på fasaden där det syns en sprucken tegelsten är på andra sidan av väggen där syllen är som hårdast angripen. Undrar om det potentiellt kan vara sättningar som gjort detta? D.S.
 
  • Hörn av garage med fuktproblem, avlägsnad gipsskiva exponerar isolering och skadad träsyll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt- och mögelskadad träsyll med intilliggande glasullsisolering och spår av sönderfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skada på innervägg i garage med synlig träsyll, isolering och tegelfasad, indikerar fuktproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innervägg med synliga fuktskador och smulande gips i garagebyggnad från 1974.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken tegelsten och skadat murbruk på en husfasad, vilket antyder möjliga sättningsskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelfasad på ett garage med synlig skarv där tegelsten är sprucken, intill växtlighet och en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Belmlu
Så klart glömde jag lite info :)

Tanken men åtgärderna är att ha ett vettigt garage där vi kanske investerar lite mer i tid, pengar och arbete nu för att få det vettigt gjort och förhoppningsvis inte får några tråkiga överraskningar kommande 10-20-30 år. Samtidigt är det många poster med husköp och därför helst vara hyfsat ekonomiska alternativ. Försöker tänka 80/20 här; att 80% av nyttan kan åstakommas med 20% av tiden/kostnaden medan resterande 20% kommer kräva 80% av tiden/kostnaden. På svenska; ska vara bra men behöver inte vara perfekt.
 
Har liknande problem som dig! Dock är vårt garage med träfasad och oisolerat. Fuktproblemen är väldigt snarlika våra dock, hoppas någon kunnig kan ge dig svar som även vi kan ha nytta av :)

Jag har själv inte så mycket att komma med, de tipsen vi har fått hitills är "låt det vara, men försök att hålla koll om det fortsätter bli värre". Vårt är somsagt oisolerat, men jag hade som mål att isolera det, vilket nu känns avlägset utan att ha fått bukt med fuktproblemet.
 
Belmlu
Så här blev det:

Innerväggar revs ut och ersattes så att det ser ut så hör utifrån och in:
Tegelfasad - asfaboard - 70mm mineralull - omvänd vindpapp - 11mm OSB - 13mm gips.

Då fukten vandrar från plattan behandlades syllarna med Mögelfri. Funderade på Boracol men kändes inte värt med tanke på att syllarna var i bra skick och Baracol ställde högre säkerhetskrav. Syllarna är aningen exponerade på så sätt att OSB/gips sitter ca 10-15mm ovan plattan för att minimera risken för fuktvandring. Nu i efterhand hade jag nog ökat upp det till kanske 30mm så man fortlöpande kan behandla med Mögelfri eller Boracol.

Värmen kommer från LVP inställd på underhållsvärme om 13-14 grader. Ventilation är än så länge enbart genom väggar/fönster och andra småöppningar. Ska sätta in en 125mm självdragsventil på en vägg utan tegelfasad.
 
Tomture61
Belmlu Belmlu skrev:
Så här blev det:

Innerväggar revs ut och ersattes så att det ser ut så hör utifrån och in:
Tegelfasad - asfaboard - 70mm mineralull - omvänd vindpapp - 11mm OSB - 13mm gips.

Då fukten vandrar från plattan behandlades syllarna med Mögelfri. Funderade på Boracol men kändes inte värt med tanke på att syllarna var i bra skick och Baracol ställde högre säkerhetskrav. Syllarna är aningen exponerade på så sätt att OSB/gips sitter ca 10-15mm ovan plattan för att minimera risken för fuktvandring. Nu i efterhand hade jag nog ökat upp det till kanske 30mm så man fortlöpande kan behandla med Mögelfri eller Boracol.

Värmen kommer från LVP inställd på underhållsvärme om 13-14 grader. Ventilation är än så länge enbart genom väggar/fönster och andra småöppningar. Ska sätta in en 125mm självdragsventil på en vägg utan tegelfasad.
Då har du inte fixat grundproblemet i dina väggar , att syllen står på cementplattan utan syllisolering :thinking:
 
Belmlu
Tomture61 Tomture61 skrev:
Då har du inte fixat grundproblemet i dina väggar , att syllen står på cementplattan utan syllisolering :thinking:
Nej medveten om det men det var inte målsättningen heller. Målsättningen var att få ett hyfsat garage som ska hålla 15-20 år till.

Var inne på att fixa med syllisolering samt ev även byta syll men landade i att det är för mycket jobb att göra själv och onödiga pengar att betala någon annan att göra. Nuvarande syll har legat i nästan 50år med enbart ytlig, estetisk påverkan så kändes som att detta fick bli en vettig medelväg med tanke på att det är ett garage.
 
Har det stått sedan -74 utan att syllen blivit dålig någonstans så har du inga fuktproblem med plattan. Då lär det kunna stå 50 år till så länge ingen nämnvärd fukt tillförs inifrån, och om ingen (blöt) bil ska köras in och ut dagligdags så är det nog lugnt.

Det enda att hålla koll på är dräneringen. Skulle den fallera har finns det inget extra skydd (syllpapp).
Samma sak med vatteninträngning vid garageporten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.