Jag bor i ett fritidshus som inte varit bebodd någon vinter innan och har lite problem med fukt och konstig lukt.

Huset är ca 30 m² och enda ventilationen nu är en timerstyrd fläkt i badrummet.
Väggarna är träpanel, papp, 50 mm glasfiberull, råspont, tretex.
Minimal isolering under trägolv, 150 mm kutterspån på vinden.
Badrummet är tillbyggt med 140 mm i vägg och 120 mm i tak.
Har ca 19 grader inne. Finns bara en dörr mellan badrum och hall, bara dörröppningar mellan sov, vardagsrum, kök och hall.

Varje dag är det ca 5 cm fukt nederst på alla fönster trots att element sitter direkt under dem. Antar att det beror på hög fuktighet i luften.

Det finns ingen tilluftsventil någonstans. Funderar på att sätta in en sån i ett rum för att få in frisk luft för när man kommer in utifrån så kan man känna en svag doft som påminner om vitlök och jag befarar att det kommer från mögel någonstans i huset.
I köket saknas fläkt men det ska installeras en, troligtvis med imkanal för att få ut fukten från matlagningen.

Har vid några tillfällen hittat lite mögel i ett ytterhörn vid golvet i köket och även i motsatt ytterhörn under köksskåpens sockel. Har torkat ut båda platserna med fläkt.
Jag tror att möglet och den konstiga lukten beror på att det är för fuktigt inne.

Jag funderar nu på åtgärder.
1. Sätta in en tilluftsventil typ Fresh 80 eller motsvarande. Ska man välja termostatstyrd eller vanlig öppen?
2. Sätta in köksfläkt med imkanal som drar ut fuktig luft vid matlagning.
3. Skaffa en luftavfuktare som ställs in på kanske 50% RH som håller luften tillräckligt torr för att undvika mögelpåväxt och kondens på fönster.
4. Byta ut de gamla direktverkande elelementen mot nya oljeradiatorer med konvektorflänsar på baksidan för att få bättre luftström framför fönstren. (något jag tänkt göra ändå så småningom).

Tacksam för råd och synpunkter!I
 
jag hade nog fixat tilluft & haft en badrumsfläkt som går på lågfart & som ökar när det blir fuktigare i badrummet, sen skaffat köksfläkt
 
Tack för tips. Ska köpa köksfläkt imorgon. Var finns det lågvarviga badrumsfläktar? Har en Myson med timer nu men funderar på att kanske uppgradera till en med fuktsensor så den går igång när sambon börjar duscha utan att ha satt på fläkten manuellt. " det blir så kallt då" har hon sagt. :)
 
Pax 260 är ganska tyst, drar lite ström och går på lågvarv när det inte är fuktigt. Finns väl att köpa på en del byggvaruhus som Beijer och Coop Bygg.
 
installerade just fresh ventiler och kondensen på insidan av fönstren är som bortblåst. ett annat plus är att den rimfrost som bildats på råsponten på vinden även den är borta. huset är på 72m2 och har mek.frånluft i badrum vid duschning annars självdrag. Installerade 3st ventiler totalt och de verkar göra underverk. dock lite kallare på grund av lite drag men det får det vara värt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.