Hejsan, har precis lyckats köpa tillbaka min mors föräldrarhem, nu är det så att källaren är urgrävd efter att huset byggdes (1932) och det börjat rasa in lite på en kortsida!
Än är det inte akut då huset står stabilt på betong fortfarande, men jag måste till våren åtgärda problemet!
Jag funderar på att fylla igen hela källaren med betong, vilket lär bli några kubik för att förhindra vidare ras !
Tänkte fylla ända till en halvmeter från träbjälkarna och sedan ha ventilationshål på sidorna för att få cirkulation på luften!
Någon som har synpunkter på min ide..?

Se bilden på hur det ser ut nu, det går inte komma ner i källaren p.g.a. raset, fotot taget genom hålet på sidan!

DSC00900.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det låter helt galet och helt poänglöst.

Åtgärda raset istället. Slänta av och bygg stödmur. Rensa från organiskt material, lägg plast på marken.
 
Tänkte det först , men jag vet inte!
Tänkte ta dit en "expert" till våren och se vad de gör för bedömning, värsta raset är under köksfartun där man går ned! Så jag får säkra upp där innan jag gräver bort!
Såg också att det trycker på en långsida med, den börjar bukta in!
Nu är jag inte i behov av källaren, så en igenfyllnad gör inget för mig! Vill däremot inte dra på mig fuktskador i onödan på träbjälkarna!
DSC00899.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir inte mindre fuktigt av att du fyller med betong.

Har du marktryck utvändigt är det bättre att fixa det. Är det väggen som är för klen fixar man det, är det återfyllt med olämpligt material så du får tjälskott så fixar man det.

40 kubik betong löser inte dina problem, använd pengarna till att räta upp problemen istället.
 
Fixa det, trots att du verkar tycka det är jobbigare än att beställa en massa betong.
 
Det är just fukten från betongen som jag är mest orolig för, ska i vart fall ta in en firma för att göra en bedömning!
Misstänker också att det blir billigare att åtgärda det än att fylla med betong!
 
Jobbet i sig är jag inte rädd för, utan vilket som är mest lämpligt att göra, troligen blir det dyrare att fylla igen än att stabilisera upp och åtgärda betongväggarna (får nog gräva upp ena långsidan där och få ut väggen som trycker på med en stödmur utanför som gjuts ihop med befintlig betongvägg!)
 
Så här ser långsidan ut som är på väg in....
Nedgången är under plåtarna..!
DSC00896.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hållet som jag fotade genom..
Det är lite större än på bilden som tog för nio år sedan!
14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men hjälp, hur är den där källaren byggd egentligen? Och om delar av källaren har rasat - hur är då skicket på resten?

Jag hade absolut tagit dit en expert och gjort en åtgärdsplan. Se till att den innefattar dränering och isolering av de delar som renoveras också.
 
pelpet skrev:
Men hjälp, hur är den där källaren byggd egentligen? Och om delar av källaren har rasat - hur är då skicket på resten?

Jag hade absolut tagit dit en expert och gjort en åtgärdsplan. Se till att den innefattar dränering och isolering av de delar som renoveras också.
Huset är det inga problem med, det är källaren... Än så länge så står huset på stadig på betongen!
Och en expert kommer jag ta dit så får vi se sen..!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.