Hej
Jag önskar att kunna koppla från spishällen för att kunna slipa bänkskivan emellanåt. Just nu är den som ni kan se fast installerad. Från kopplingsdosan går 2st sladdar, en till spishällen och en till ett 220v uttag där ugn och diskmaskin är inkopplat. De två plaströren som sitter framför kopplingsdosan är vattenledningar.
Ett förfallet tak med fläckar, rör, utskjutande metall, sliten isolering och synligt damm. Behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En elektrisk anslutningsdosa med kabelrör och kablar i ett oljigt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hål i en vit yta visar kablar och rör inuti en konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag tittar på befintlig koppling så blir jag lite osäker på hur "korrekt" det är. Kopplingsdosan sitter bakom ugnen så någon fara att någon pillar där är obefintlig. Min fråga är (för att kunna få en korrekt offert från elektriker då jag inte ger mig på det själv) om det är något att ändra/korrigera eller om det bara är för elektrikern att klippa kabeln till spishällen och sätta perilex uttag/kontakt?
 
En förutsättning för ett perilexuttag är att det finns tre faser, nolla och skyddsjord där i dosan, men det går inte att se på bilden. I vilket fall, det vi ser kan göras mycket bättre. Diskmaskinen bör egentligen inte ligga på denna grupp, men saknas rimliga alternativ så får det gå.

Frågan är var alla uttag ska skruvas fast. Bakstycket på skåpen är inte den allra bästa platsen. De bör sitta i väggen, och det kanske går att fiska kabel bakom skåpen till dessa uttag? Svårt att säga så mycket utifrån dessa bilder.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.