Hej!

Rötskador påträffades när vi rev bort masoniten från innertaket i vår trapp. En hand pekar på vattenskador vid ett ventilationsrör, med en skiss av takkonstruktionens lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som bilden beskriver så ser ni även (ej skalenlig) hur taket är uppbyggt.
Jag ämnar nu att åtgärda dena rötskadade bit (knappt 1m2).
Hur bör jag bäst angripa?

I detta läge bör jag väl inte tänka på ångspärrar osv utan snarare ersätta bit för bit med vad som sitter där idag?

Tillförsel av fukt genom spiroröret är åtgärdat då jag helt sonika rev bort det. Behövs ventilation mellan innertaket i badrum sätter jag ett ventilationsdon där.

Tacksam för era synpunkter.
 
Är det möjligen så enkelt att vara byta del för del not nya på denna lilla yta?
 
Eftersom du har fått bort källan till fukt/vatten så kan du återställa som det var. Se bara till att det får torka ut ordentligt och behandla med saneringsmedel mot mögel innan du påbörjar återställa taket.
 
  • Gilla
Gredelin
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Eftersom du har fått bort källan till fukt/vatten så kan du återställa som det var. Se bara till att det får torka ut ordentligt och behandla med saneringsmedel mot mögel innan du påbörjar återställa taket.
Topp!
Tror du att vanlig täckpapp skulle kunna funka mot de nya spontade virket? Antar att det endast är för att inte samma eller tror du lappen är ångspärr?

På tal om spontant virke. Kan man ersätta med plyfa istället?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.