Jag har ett hus från mitten av 60-talet, med platta på mark och regel + isolering ovanpå plattan.
Nu när jag renoverar köket så har jag rivit upp golvet ner till bjälklaget för att väga in golvet genom att skruva nya reglar i det befintliga reglarna (ville inte att riva bort det gamla bjälklaget då det sitter ihop med ett annat rum).

Eftersom mitt hus har ovan nämnda riskkonstruktion hade jag förväntat mig mögel/röta eller annat otrevligt. Men det finns till synes ingen fuktskada på varken syll eller reglar, inte ens byggspillet är fuktskadat sen huset byggdes.

Plattan är extremt ojämn och när huset byggdes har de kilat träbitar direkt mellan betong och regel, inte heller dem ser ut att vara fuktskadade. Det är ju trotts allt 50 år sedan huset byggdes.

Har pratat med folk i min närhet, en snickare med 20 års erfarenhet sa att det ska nog inte vara någon fara att bara lägga tillbaka isoleringen och köra vidare då det inte har hänt något på 50 år. En annan målar fan på väggen och säger att det kan börja komma fukt, vad försäkringsbolaget skulle säga om det blir skadat i framtiden av t.ex. en läckande diskmaskin och de ser att jag öppnat upp golvet men inte gjort någon åtgärd.

Vill helst bara smacka på spångolvet och köra vidare, men vill inte bygga kök för 120 000 och sen behöva riva upp allt igen...

Vore grymt tacksam om någon skulle kunna ge lite input.
 
Kör på, bara fånigt att riva nått dom funkat i 50 år. Det finns hur många hus som helst med samma utförande utan skador.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.