Hej

Har spricka i fasaden åt väst som jag hittat i efter jag grävt bort en buske intill. Busken ser jag inte som en chans till orsak till sprickan, så som att det skulle varit rötter som förändrat något.

Bilderna talar sitt klara språk på "problemet" - om det nu är ett problem, den frågan ställer jag till er.

Sprickan går genom hela fasaden med en höjd på ca 2,5m, inte genom grunden
Grunden består utav krypgrund
Husets konstruktion är trä
Teglet är mexitegel
Huset är byggt 1990

Liknande sprickor finns även under en del av fönsterna. Samma bredd på sprickan likt bilderna, 1-2mm.

Hur åtgärdar jag detta? Är det något att bry sig om när sprickan inte är bredare?
Vid besiktningen brydde sig inte besiktningsmannen om sprickorna under fönsterna, vi förmodade att dessa då inte var något att bry sig om...?
Men denna "långa" sprickan var då skymd av växeln och känns mer oroande.

Tacksam för hjälp
/ Michael
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1375121230.319261.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1375121291.515489.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1375121339.983670.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen kunnig som skulle kunna säga vad sprickan beror på?
Mitt på väggen på gaveln av huset ligger den.
Och hur lagar man nått sånt som är så pass tunt? Lär inte kunna få in silikon i sprickan, ska man knacka loss en del av fogen o foga om på nytt o låta tegelstenen vara?
 
Oj! Ja det får man ju hoppas inte händer...
Med andra ord får jag bevaka sprickan bara så det inte växer?
Är sprickan för liten för att det ska vara risk för vatten tränger in?

En parantes med bilden jag tog på den delen av huset är för att visa hur "trångt" där är med b.la två äppelträd, m.a.o ska det väldigt mycket till för att regnet ska kunna regna PÅ väggen där även om det är i väst.
 
m1cke skrev:
Oj! Ja det får man ju hoppas inte händer...
Med andra ord får jag bevaka sprickan bara så det inte växer?
Är sprickan för liten för att det ska vara risk för vatten tränger in?

En parantes med bilden jag tog på den delen av huset är för att visa hur "trångt" där är med b.la två äppelträd, m.a.o ska det väldigt mycket till för att regnet ska kunna regna PÅ väggen där även om det är i väst.
Sprickan bör bevakas, ja. Det som inte känns helt bra är att den går rakt genom tegelstenarna. Vid nästa renovering av fasaden så måste dessa bytas ut. Om fasaden är rätt byggd med luftspalt och vattenavledare då är det liten risk för fuktskador även med sprickan.
Hela_tegel_fasader_ger_bra_fuktskydd.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Liknande sprickor är mycket vanligt på fasader av mexitegel. Vanligtvis under fönstren. Det är inget man åtgärdar om dom inte växer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.