Hej,

Vi har en vind som är helt oventilerad så när som på två vanliga galler i varje gavel (vi har ryggåstak med mycket låg resning) och fick självklart påpekat att det är svart påväxt på spontens insida när vi överlåtelsebesiktigade för två år sedan.

Rekommendationen var att man skulle se till att ingen fuktig luft kunde sträva upp från boutrymmet (lätt va?) och installera en avfuktare (alltid patentlösningen eftersom de som besiktigar "råkar" sälja sådana...).

Men, om jag vill ventilera på rätt sätt, vad kan jag göra då?

Det är herrans svårt att röra sig där uppe för det är så lågt, men förvärrar, förbättrar eller spelar det absolut ingen roll i fall jag sätter in en hygrostatstyrd paxfläkt där uppe? (Råkar ha fått en över idag...finns andra trådar om det hehe).

Vänligen

TMC
 
Reglera på rätt sätt gör man med Trygghetsvakten Vind. Inte billigt men väldigt enkelt. Tror det är svårt att på egen hand fixa fuktstyrning som funkar lika bra (det är liksom det som är hemligheten med TV)....
 
Linnex skrev:
Sätt dit mögelstopp.
[länk]

Om takfotsventilationen är ok sätter du du dem ett par dm nedanför nock under takpanorna. En mellan varje takstol.
Är takfotsventileringen lite si och så sätter du även nere på taket.
Mer ventilation är inte nödvändigtvis rätt medicin.....:rolleyes:
 
Undrar lite vad du har för ventilation i själva huset?
Kan du minska fukten som vill krypa upp på vinden så blir allt lite enklare.
 
När du säger att du ventilerar rätt, menar du att du har ett litet undertryck i huset?
För med undertryck slipper du få upp det mesta av det som kan läcka till vinden.
Har själv ett hus där det var självdrag med oljepanna, har nu bergvärme och luften stannade då som den även gör under sommaren, så jag har satt en sidkanalare i skorstenen som blåser ut 250kubikmeter/timme.
 
TMC skrev:
Det är herrans svårt att röra sig där uppe för det är så lågt, men förvärrar, förbättrar eller spelar det absolut ingen roll i fall jag sätter in en hygrostatstyrd paxfläkt där uppe? (Råkar ha fått en över idag...finns andra trådar om det hehe).
Om du ventilerar mer, sänker du temperaturen på vinden, och därmed höjer du den relativa fuktigheten på vinden (allt annat lika). Då är frågan, vilken luftfuktighet har inkommande luft som du drar in med fläkten, och kan den ta upp någon fukt på vägen ut och motverka detta?
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Om du ventilerar mer, sänker du temperaturen på vinden, och därmed höjer du den relativa fuktigheten på vinden (allt annat lika). Då är frågan, vilken luftfuktighet har inkommande luft som du drar in med fläkten, och kan den ta upp någon fukt på vägen ut och motverka detta?
För att en reglerad ventilation ska funka måste man ju kunna långtidsmäta RF både utanför huset och innanför. Det är ju först och främst därför som paxfläkten inte funkar.....
 
MathiasS skrev:
För att en reglerad ventilation ska funka måste man ju kunna långtidsmäta RF både utanför huset och innanför. Det är ju först och främst därför som paxfläkten inte funkar.....
Du vet säkert att paxfläkten inte funkar? Jag skulle inte vara så säker, det KAN gå...
 
-MH- skrev:
Du vet säkert att paxfläkten inte funkar? Jag skulle inte vara så säker, det KAN gå...
1. Jag har fuktstyrda paxfläktar i badrum och toa. Dom startar precis när dom vill och jag har nu slutat att använda fläktens egen reglering och styr dom nu med knapp istället. Funkar mycket bättre.

2. Att reglera vindsklimatet baserat på antingen ute eller innefuktigheten duger inte. Då vet man ju ändå inte om man ska ventilera eller inte.
 
Alltså det är inte bara innefrån huset som fuktig luft kan komma in på vinden. Den kan även komma in utifrån. Därför är det inte bra att ventilera vinden 'för mycket'. Detta beror dock på många faktorer och vindar är olika. Om vinden är relativt varm så är det bra, men inte ekonomiskt. Det är framförallt för kalla vindar som propblem uppstår (tror jag) och det troligtvis inte är bra att ventilera in för mycket ute luft.

En kall vind kan bli kall, främst på natten då det är som kallast. På dagen blir det varmare ute och t.ex. vid den årstid vi har just nu så kan det vara mycket fuktigt >90%. Om denna ljumma fuktiga luft kommer in på vinden som är kallare så kommer fukten i luften kondenseras till vatten. Vatten på vinden är inte bra.

//Michael
 
Jo ett tillägg. Jag är rätt så säker på att PAX fläktarna känner av fuktigheten, bra i ett badrum. Detta är inte bra för vindsventilation. Faktiskt väldigt dåligt. Varför hoppas jag framgår av mitt tidigare inlägg.

//Michael
 
Linnex: Ärligt talat nu fattar jag inte ett dugg; vad är mögelstopp och hur/var sätter man dom? Taket är pappbelagt och med MYCKET svag lutning för övrigt.

Huset har självdrag, dvs säga "ingen" egentlig ventilation alls förutom frånluftsfläkt med timer i badrum.

Leffe_k, jag säger inte att jag ventilerar rätt, utan frågar hur jag ventilerar rätt... :)

Vänligen

TMC
 
Hej.
Ett intressant alternativ som till och med sägs fixa baktriell påväxt(mögel) på talstolar mm är "VentoVind" från Ventotech AB. Kolla <www.ventotech.com>!
Artikel finns i "viivilla torsd 5 april 2007", som jag siterar till största delen.
Tekniken bygger på att ventilera vinden endast när luften utanför är torrare än inne på vinden. Tekniken består av två sensorer, en på utsidan och en på insidan, som känner av när det är dags att öppna ventilen och låta en fläkt blåsa in torr utomhusluft. Idén är att inte blåsa in=ventilera t.ex. när det regnar mm.
Läs och reagera.
Vänligen
Lappen
 
DALASOL skrev:
Hej.
Ett intressant alternativ som till och med sägs fixa baktriell påväxt(mögel) på talstolar mm är "VentoVind" från Ventotech AB. Kolla <www.ventotech.com>!
Artikel finns i "viivilla torsd 5 april 2007", som jag siterar till största delen.
Tekniken bygger på att ventilera vinden endast när luften utanför är torrare än inne på vinden. Tekniken består av två sensorer, en på utsidan och en på insidan, som känner av när det är dags att öppna ventilen och låta en fläkt blåsa in torr utomhusluft. Idén är att inte blåsa in=ventilera t.ex. när det regnar mm.
Läs och reagera.
Vänligen
Lappen
Väldigt lik Tryggetsvakten. Bra tänkt av båda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.