Hej!

Jag har bestämmt mig för att installera ett system för regnvattenåtervinning, och har försökt sammanställa vad jag hittar på svenska marknaden 2021 i storlek runt 5-6 m^3. Det jag har insett är att det är mycket dyrare än vad jag först tänkt mig, men det är väll som att köpa hus, man behöver bara svälja betet och vänja sig vid tanken. De tenderar också att bli mer än dubbelt så dyra när de blir dubbelt så stora. Jag antar att de behöver bli starkare och starkare när de blir större, även om det fortfarande bara är ett lock, en pump etc.

Tänkte kolla om det är fler som är intresserade och vad jag kan ha missat i min lilla sammanställning.

ÄlvestadTanken CU-5000 ink trädgårds pkt

Tillverkare:
https://www.alvestadtanken.se/butik...gnvattentankar/alvestadtanken-regnvattentank/

Storlek
B:1860 L:2380 H:2150
5000L (4500L med överfyllnads-utlopp)

Egenskaper
+ Självrengörande vattenfilter
+ liten nivåskillnad mellan inlopp och utlopp för överfyllnadsskydd
- In- och ut-lopp är inte i extension utan i själva tanken, förlust av 10% enl tillverkare. (alltså 4500 L volym)

Bild
Svart regnvattentank med tillbehör inkluderar en pump, anslutningsarmatur och ett teleskopskaft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





GRAF Garden Comfort Carat 4800/6500 liter

Tillverkare:
https://www.graf-water.com/rainwate...-package-suitable-for-pedestrian-loading.html
Importör(?)
https://www.youtube.com/watch?v=KZ1zXGFkJT8
https://www.conclean.shop/sv/tankar...der-mark/garden-comfort-carat-6500-liter.html

Storlek
L:2280, B:1985H:2430 (4800 L)
4800L
6500L

Egenskaper
+ halv-självrengörande filter, smuts kan i alla fall inte komma ner i tanken men åker heller inte ut.
- hög, svårare grävning och större risk för tryckande grundvatten?

Bild
Illustration av en nedgrävd regnvattentank med ledningar och komponenter, visar installationen bredvid jordytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




NEO-tank med trädgårdspaket

Tillverkare (importör?) tank:
https://www.tolago.se/wp-content/uploads/2018/10/Tolago-NEO-Rainwater-2018-Print-1.pdf
Tillverkare trädgårdspaket:
https://rewatec.de/wp-content/uploads/2019/01/Prospekt-Regenwassernutzung-NEO-16-Seiter-2019.pdf

Storlek
5000 L
L: 3400, B: 2300, H: 1245 (+200 för förlängningen ovanpå?)

Egenskaper
+ garanti 35 år
+ verkar populär, vunnit något pris.
+ stor filterkorg, inlopp på sidan av filterkorgen, är det bra? Kanske mindre risk att smuts virvlar ner i tanken vid höga vattenflöde?
- ej självrengörande filter

Bild
Illustration av en nedgrävd regnvattentank med anslutna rör och en inbyggd pump, omgiven av grus och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




4RAIN Flat S Filter 5000L

Tillverkare:
(Webbplats på tyska men har stor återförsäljare i Sverige.)
https://translate.google.com/translate?hl=&sl=auto&tl=sv&u=https://www.4rain.de/

Storlek
5000L (4500L med överfyllnads-utlopp)
B: 2450 L: 2100 H:1340 Vikt: 240

Egenskaper
+ Många tillbehör
- Måste själv komponera pump, utkast, etc.
- Ej självrengörande
- Förlorar 10% av volym för utlopp. Man kan dock sätta en S-böj där enligt 4rain.de’s rekommendationer(!) men då står filtret(?) och böjen alltid i vatten vid full tank…
- lätt vikt, håller den eller är den lite klen?

Bild

Diagram över installationssystem för regnvattenåtervinning med tank och filtreringskomponenter under mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


CPX Sluten tank 6000L lågbyggd

Tillverkare
https://cipax.com/se/cpx-standardpr...nkar/slutna-tankar/cpx-nedgravbar-tank-6000-l
Storlek
6000L

Egenskaper
Består av tank och bevattningskit STD, som innehåller pump. 400mm stos, filterkorg, smådjursfilter. Normala inloppet används som utlopp för “överfyllnadsskydd” och förhöjning i Bevattningskitet ger nytt inlopp.

- ej självrengörande filter
- svårt att rengöra filtret med förhöjningssats, hänger inte i någon kedja från locket eller så.
- översvämningsutloppet ligger ca 20-20 cm lägre än inloppet, krav på befintliga rör.
+ Låg bygghöjd, lättare att dränera runt om så att inte grundvatten får den att flyta upp.
+ populär hos entreprenörer(?)

Bild
Illustration av en svart regnvattentank från AlvestadTanken, med grön lock, inloppsrör och översvämningsutlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Enduratank

Tillverkare
https://enduratank.se/lagringstankar/li-lo-lagringstankar-med-lag-profil-under-mark/

Storlek
5000 L

Egenskaper
- Extern vattenanslutningslåda
+ Teleskopskaft 22-70 cm
+ Självrengörande vattenfilter

Bild
Alternativ text: Grön, oval regnvattentank avsedd för underjordsinstallation med teleskopskaft och ribbade sidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mattias Kyhlstedt
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag köpte en sluten tank från sme-plast i Eskilstuna. Hittade den på blocket för 5k, dock bara 3m2 men de har större.

[länk]

Den är kanon!

Kul att du fyndade den! :)

Var det lätt att ansluta breddavlopp (utgång för överfyllnadsskydd) och rör för el till pumpen till den?

Har du något filter i den, eller filtrerar du vattnet från taken innan det rinner ner till tanken? Man kanske kan sätta i ett vanligt filter från t.ex. 4rain, men de har samma ytterdiameter som diametern på stosen på denna, så det beror väll på om det är innerdiametern eller ytterdiametern som angivits på sméplast...
 
Ja det för förberett för inlopp och bredavlopp, annars hade det ju bara varit att ta fram hålsågen. Det gjorde jag till PEM-slangen som går till typ en JET-pump som står i krypgrunden.

Har ett bottenfilter på PEM-slangen. Innan vattnet leds till tanken passerar det ett sandfilter. Har funderar på att sätta ett filter både i sandfiltret och i inloppet på tanken. Blir nog ett rostfritt durkslag modell större. Har även lövsilar på stuprören.

Tror egentligen det där med filter är lite overkill men ett durkslag för 150 kr kanske det kan vara värt.

jag samlar vatten från ett tak (120 m2) och två stycken pumpbrunnar.
 
D Derbyboy skrev:
Tror egentligen det där med filter är lite overkill men ett durkslag för 150 kr kanske det kan vara värt.
OK, intressant! Jag har läst mycket om filter för att få bort allt organiskt material så att bakterier från t.ex. fågelbajs på taket inte fodras i tanken. Men de som säljs på marknaden har ju typiskt bara en sil, så jag tänkte börja med det nu.

Detta var den absolut enklaste och smartaste modellen jag sett, eftersom den är självrengörande och smuts spolas ut i breddavloppet om filtres sätter igen.

Det är ju inte raketvetenskap när man tittar på de olika modellerna ovan, om jag hittar en begagnad innan det drar ihop sig för grävning kommer jag absolut att köra på vilken tank som helst, och sen bara köpa ett filter (kanske det nedan från Älvestad), någon pump och en anslutningspunkt från 4rain på Bauhaus.
Självrengörande filter för regnvatteninsamling monterat på ett ljust underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trot inte att fågelbajs mm orsakar så mycket problem. Det finns säkerligen mycket organisk inkl insekter, myror mm i en sådan där tank.

Jag har funderat lite kring legionella dock. Kan du gräva ner den djupt så är det en fördel. Min ligger precis under markytan vilket inte är optimalt.

Den där silen såg intressant ut....dock sitter inlopp och utlopp på samma höjd eller ens i linje. Utloppet på mitt sandfång har jag i 90 graders vinkel till inloppet.

Jag har allt kopplat till en vanlig utkastare som sitter på väggen till ett uthus.

Har dåligt med vatten i brunnen och det är ganska tillfredställande att tvätta altanen och veta att en stor del rinner tillbaka ner i tanken. Kan använda samma vatten dagen efter typ :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Den där typen sitter i tanken, inlopp på ena sidan och breddavloppen på den sidan som är lite lägre.

Det verkar finnas mycket mer i Tyskland, någon dag ska jag ta fram svetsen och se om jag får ihopa något bättre, men just i år har vi så mycket med att anlägga en ny trädgård att det blir så enkelt som möjligt. Ett gammalt rivjärn skulle man kanske kunna utgå ifrån, med rivet uppåt typ?

https://wisy.de/de/regenwasseranlage/regenwasserfilter/zisternenfilter/linear-100

Illustration av en zisternfilter för regnvatten med vattenflöde och skräpfiltrering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag vill också samla regnvatten, både för att buffra vid skyfall och för att ha att vattna med. Markförhållandena på platsen medger dock inte riktigt nedgrävning av stora kuber så jag funderar på att stapla betongstenar i en lagom stor ring och köra dammduk på insidan. Lock ovanpå, men inga 50+ cm återfyllnad.
 
F fiskbuggaren skrev:
Jag vill också samla regnvatten, både för att buffra vid skyfall och för att ha att vattna med. Markförhållandena på platsen medger dock inte riktigt nedgrävning av stora kuber så jag funderar på att stapla betongstenar i en lagom stor ring och köra dammduk på insidan. Lock ovanpå, men inga 50+ cm återfyllnad.
Kanske är det i så fall billigare/enklare att köpa en gammal ram-pool? Jag tror att det där med locket kan bli lite trixigt, hur bygger man ett hyfsat tätt lock som är tillräckligt stort? Det gäller att du inte får ner (törstiga) smådjur som drunknar i tanken och att du inte får ner solljus som skapar alger. Och att du inte får det så varm så att det kan frodas legionella eller salmonella och andra bakterier som kan komma med från fågelspillning från taket. Då kan du få det på eventuella grönsaker som du vattnar sen.
 
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Kanske är det i så fall billigare/enklare att köpa en gammal ram-pool? Jag tror att det där med locket kan bli lite trixigt, hur bygger man ett hyfsat tätt lock som är tillräckligt stort? Det gäller att du inte får ner (törstiga) smådjur som drunknar i tanken och att du inte får ner solljus som skapar alger. Och att du inte får det så varm så att det kan frodas legionella eller salmonella och andra bakterier som kan komma med från fågelspillning från taket. Då kan du få det på eventuella grönsaker som du vattnar sen.
Mitt problem är främst platsen. Det rimliga stället att bygga på är begränsat uppåt, nedåt och åt sidorna varför platsbyggt med duk kändes som mest volym givet förutsättningarna.
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Patrik440
Jag kör på ekonomivarianten med gratis 1000 liters IBC.

Får plats med 2-3st i ett buskage så de syns inte något större.
1000 liters IBC-tank monterad på en gammal blå traktorvagn med en hund som sitter i förarsätet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ P
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Jag kör på ekonomivarianten med gratis 1000 liters IBC. Får plats med 2-3st i ett buskage så de syns inte något större.
/ P
Antar att du bor lite störra än jag. ;-)
 
Patrik440
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Antar att du bor lite störra än jag. ;-)
Tomten är 17-1800 kvadrat och i utkanten av samhället och bra grannar så man kan ju hitta på lite hyss utan att någon gnäller.

/ Patrik
 
  • Gilla
Andreas Lundgren
  • Laddar…
Efter att ha provat att tömma brunnen (tror jag) blev projektet lite mer akut. Jag har redan runt en kubik bassäng att vattna med så det blev en 5000/5 från gardena. Den låter lite mer än jag hoppats på så det blir nog till att bygga ett litet pumphus så småningom.
 
  • Vattenpump från Gardena installerad på träbrygga ovanför en brunn med vattenslangar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.