Hej!

Jag lurar lite på ett system för återvinning av lufttemperaturen. Tanken är att installera en FTX, där ingående luft först går genom en kanal i delar av murstocken bakom en kamin eller insats vi ska installera, så att den kanske kan förvärmas lite innan FTX:en. Därefter sköter sig FXT:en sig självt, men innan utgående luft går ut ur huset passerar den ett batteri (typ aerotemper) med utgående brinevätska, för att höja temperaturen någon grad eller två. Visst, Utgående luft är kall, men brinetempen är kallare! Om vattenflödet inte är för stort i borran kanske kan kan ha på brinecirk.en för att fylla borran med värme.

Plats, installation och kostnader är inga större problem. Jag kommer inte köpa allt nytt, och jag tycker att det är är trevligt att fila på effektivitet :)

Pumpen (Thermia D TWS 8) har det lite tufft med sina 297 m2 att värma upp, så både kaminen och FTX:en kommer hjälpa till. Den vill gärna gå på minusgrader, så om jag kan lasta av den och sen höja brinetempen lite grand med batteriet, så är vi båda glada.

Återvinningssystem.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni? Tacksam för all sorts kritik och tankar med viss reservation för för stort fokus på återbetalningstid.

Allt väl!

Victor
 
Om murstockcken sitter inne i huset så är det väl tveksamt om det blir någon besparing. Du kyler ju murstocken i motsvarande grad som du höjer temperaturen på uteluften.
Jag har satt ett vätskebatteri på min uteluft som förhoppningsvis kommer värma på vintern och kyla på sommaren.
 
Vi har en sådan lösning och enligt displayen på pumpen ger det i alla fall lite tillskott i uppvärmningen. NIBE FML.
 
Mattiaz: Jag tänkte det med, men murstocken har två sidor i huset, men kanalen jag använder är den yttersta mot utsidan på huset, så jag tror uppvärmingen ger mer än avkylningen tar.

KM: Hur stort vätskebatteri har ni? Jag tänker mig ungefär 600*80*20 cm, och sedan en förbiledning med strypventil.
 
Varför värma frånluften för att indirekt via FTXen få värmen till tilluften?
Varför inte värma tilluften direkt, utan förlusterna i FTX-aggregatet?

Verkar frågan för dum, så förklara sakta, tack :)
 
Systemet blir för komplicerat tycker jag det låter som. Mycket mer rör genom huset och komponenter som kan haverera.
Enkla systemkonfigurationer brukar fungera bäst ( och vara mest ekonomiska)
 
Om du använder kaminen kommer du få in rök i uteluften.?

Det där med att värma borrhål finns det två läger om. De som säger att det fungerar och de som säger att du värmer grundvattnet i hålet som hela tiden omsätts då grundvattnet faktiskt rör på sig.
 
Tjoa skrev:
Om du använder kaminen kommer du få in rök i uteluften.?

Det där med att värma borrhål finns det två läger om. De som säger att det fungerar och de som säger att du värmer grundvattnet i hålet som hela tiden omsätts då grundvattnet faktiskt rör på sig.
Helt riktigt, men det resonemanget förutsätter att borrhålet ger tillräckligt med energi. I de fall (där TS kanske kvalar in) där borrhålet är för grunt kan en frånluftsåtervinning som värmer brinet vara mer kostnadseffektivt än att borra ett hål till. Effekten blir att man avlastar borrhålet något vilket kan räcka för att det skall hinna återhämta sig bättre under sommarhalvåret och därmed räcka hela året.

Det skall tilläggas att det inte är någon fara att inkommande brine ramlar under nollan med någon grad tidig vår när borrhålet är som mest utkylt. Om temperaturen ligger konstant och betydligt mer under nollan är det läge att göra något för att undvika att man får en frysning i borrhålet som i värsta fall deformerar slangarna.
 
KnockOnWood skrev:
Varför värma frånluften för att indirekt via FTXen få värmen till tilluften?
Varför inte värma tilluften direkt, utan förlusterna i FTX-aggregatet?

Verkar frågan för dum, så förklara sakta, tack :)
Om jag förstår dig rätt:
Jag ska inte värma frånluften - den ska värma brinevätskan till BVP. Om jag skulle värma tilluften direkt (om du menar via kaminen) så fungerar det bara när jag eldar.
 
Tjoa skrev:
Om du använder kaminen kommer du få in rök i uteluften.?

Jag tar ju inte luften från pipan uppe på skortstenen :) Jag går ju in i kanalen från väggen och täpper igen upptill. Om det var så du menade?
 
mexitegel skrev:
Helt riktigt, men det resonemanget förutsätter att borrhålet ger tillräckligt med energi. I de fall (där TS kanske kvalar in) där borrhålet är för grunt kan en frånluftsåtervinning som värmer brinet vara mer kostnadseffektivt än att borra ett hål till. Effekten blir att man avlastar borrhålet något vilket kan räcka för att det skall hinna återhämta sig bättre under sommarhalvåret och därmed räcka hela året.

Det skall tilläggas att det inte är någon fara att inkommande brine ramlar under nollan med någon grad tidig vår när borrhålet är som mest utkylt. Om temperaturen ligger konstant och betydligt mer under nollan är det läge att göra något för att undvika att man får en frysning i borrhålet som i värsta fall deformerar slangarna.
Vi kvalar in där. Borran är 130m, Pumpen på 8 kw och huset på 297kvm. Det blir som 3+3=10. Den klarar av det, men vill gärna lägga sig på -2 in under hela vintern. Om jag skickar ner 2 grader varmare brine, räknar jag med att jag får upp två grader varmare brine - särskilt när hålet är ganska grunt. Sen är jag lite trött på kondensproblemen. De går att fixa bättre med bättre isolering dock.

Grundvattenflödet kan jag ju kolla, men jag räknar inte med att värma hålet under sommartiden. Jag tror värmen åker iväg, och kostnaden för att ha cirk.pumpen för brinen på hela sommaren tror jag skulle äta upp vinsten. Min tanke är att brinen värs när den används om jag inte har noll vattenflöde i borran.
 
Det här är i stort sett det enda fallet det faktiskt kan vara motiverat att installera ett solvärmesystem i kombination med värmepump för att vila hålet under sommarhalvåret.
 
Tänk även på att när det är några minusgrader ute så ger en FTX bättre verkningsgrad en än enklare frånluftvärmepump. Men installera FTX är en hel del jobb då du ska dra till-luft rör till varje rum. Du har en kall binne (min ligger på +6 nu) och enklaste och kostnadseffektivaste lösningen är nog att koppla på en frånluftmodul så du kyler ner frånluften året runt. Själv har jag Bergvärme (Thermia Diplomat Duo 8kW) & FTX med frikyla men jag jag har hälften så stort hus som du har. Dom lärda säger att en frånluftmodul ger ungefär 30 meter extra borrdjup. För mig låter det som att din bergvärmepump är lite underdimensionerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.