Hejsan,

Jösses, vart ska man börja, jag håller idag på att renovera vårat badrum fullständigt, det kommer garanterat en projekttråd om saken vid ett senare tillfälle, om hela huset säkerligen, men man vill ju samla på sig lite bilder och sådant för att kunna dumpa en större del läsning vid ett och samma tillfälle. Så jag fattar mig hyfsat kort nu för att jag behöver lite assistans, eller snarare så vill jag ha bekräftelse på att jag tänker rätt och inte är fartblind efter rivningen.

Bra att veta:
Huset vi införskaffade för ca 12 månader sedan är ett äldre trähus med ganska eftersatt underhåll.
Jag har i skrivande stund rensat badrummet på nästan allt och ska bygga från noll. (så nära det går)
Badrummet är på våningsplan 2/2+källare.
Rivit allt ner till åsarna (60cc)
Allt vitalt är torrt och helt
Avloppet var (genom gudarnas mirakel) av plast redan, dock med gjutjärnsbrunn, så man befarade ju det värsta.
Vatten drar jag upp helt nytt från källaren med PEX.

Så nu står jag där med allt rivet och ska precis börja med det roliga, då jag tänker för första gången i mitt liv "Vänta, gör jag rätt nu?"

Planen är:
1. Dra upp vattnet - inte helt klart än, hittade en Hilti med 35mm borr på Cramo för att komma ner i valvet till källaren, den ska få jobba i helgen.
2. Placera avloppen efter konstens alla regler
3. Fylla upp med isolering (tagit bort det översta lagret, tror det var en 95:a eller tjockare, ligger minst 95mm till och troligtvis lite spån under det också)
4. Här kommer kruxet - Elektrisk golvvärme. Hittade en T2-Blå10 på bygghemma som jag tror min kära elektriker ska få installera, den verkar vara för läggning på brännbart underlag, så på med putsnät ovanpå isoleringen mellan åsarna och sedan bara najja kabeln i det, Testa kabeln före och efter läggning osv, det där får elektrikern sköta.
5.På med 22mm spån och flyta hela badrummet. - efter lite kompletterande handspackling - på med matta.

Är denna lösning bättre eller sämre än att gjuta in slingan ovanpå spånet?
Fördelarna är ju många kan jag tycka, bara effekten blir vettig. Tar väl längre tid att känna effekthöjningar mm men det kan det ju vara värt. Kruxet är väl att jag då bara kan lägga 80W/m2 vilket kanske är lite? Lägger jag samma kabel ovanpå spånet och därefter gjuter, så kan jag gå upp till typ 100-125W/m2.
Villan är belägen i mellersta Sverige och badrummet är mot en yttervägg. Inga andra värmekällor kommer finnas i rummet.

Hur borde jag göra?
Är min plan korrekt eller har jag missat något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.