Jag har nyligen köpt en avstyckad gård.
På gården finns en ca 30 meter djupt borrad brunn som stått oanvänd i minst 30 år. Anledningen till att den ej används skall tydligen vara att vattnet innehöll e coli bakterier, istället tas vattnet från grannens brunn som ligger ca 400 meter bort (gårdarna var tidigare arrendegårdar med samma ägare).

Nu funderar jag på om det är någon idé att försöka "sätta fart" på vår egen brunn igen och hur man isåfall ska gå till väga. All rördragning in i huset finns redan, vattneledningen från grannen går tvärs igenom vår brunn.
Anledningen till min fundering är bland annat det faktum att nuvarande pump som står hos grannen och att han egentligen inte tycker att den nuvarande lösningen är något vidare bra samt att den 400 meter långa vattenledningen kan börja läcka vatten.
 
Bara att prova och ta nya vattenprover allt eftersom. Det gäller att stoppa tillförseln av smutsigt/bakteriehaltigt vatten sen kan man klorerar starkt och bara spola rent så att säga.

Kontrollera också att inte ytvatten rinner ner i brunnen.
 
Det går även att "tvätta" hålet genom att beställa en spolbil som spolar rent hålet. Det kan nog vara en bra lösning för er del.
 
Har funderat på det där med spolbil till att börja med. Men sen känns det lite nervöst att köpa pump utan att veta om brunnen är OK. Det har inte funnits kor på gården sen ett antal år nu så man kan bara hoppas att källan till föroreningen har försvunnit.
 
  • Gilla
Bkteam
  • Laddar…
Jag skulle nog säga "köp pumpen", för det känns inte som en hållbar plan att ha vattnet draget från grannens brunn : /
Om det visar sig bara vara det (och kanske en spolning) som behövs så är det en löjligt bra investering.

Dessutom: vid en eventuell försäljning (även om det nog inte är helt aktuellt eftersom det ju var ett nyförvärv) så lär det nog finnas fler hugade spekulanter på en gård med egen brunn än på en med "granngår'ns vatten". Där kan det även vara värt pengarna att borra en ny brunn.


Med lite tur kanske grannen är så sugen på att bli av med ledningen att han är villig att bidra med en liten summa :D
 
Redigerat:
Klorera brunnen och pumpa sedan ur den, ta sedan vattenprov och kontrollera kvaliten. Räcker med en kapsyl konsentrerad klor.
 
Om det är en 30 år gamal borrad brunn så är det inte helt osanolikt att den läcker mellan berget och foderröret.

Isåfall funkar den som en grävd brunn och du kommre troligen har fortsatta problem men vatten kvaliten.

Ring och prata med en autoriserad brunsborrare.
 
Om brunnen är mer än 30år så kan den vara linstött, vilket innebär att foderröret inte är nerdrivet i fast berg. Tätningsmanschetterna som finns på marknaden är från 90mm och uppåt. En 90mm brukar går ner i ett gamalt borrhål. Försök att se hur många meter foderrör det är och montera manschetten 5m under rören. Vi får nu hoppas att du inte bara hade ett ytvatten som rann in, vilket innebär att du inte har något vatten efter monteringen. I detta fall får man trycka brunnen! Klorering till denna brunn skulle jag rekommendera 0,75l, det är nästan 300l vatten i brunnen.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.