Hej Igen!

Allt har funkat sedan jag kopplade in mitt larm...men idag så lagade vi mat så att en brand detektor löste.

det blev ett fasligt liv (vilket är meningen) men det gick inte att få tyst på elendet.

fick tillfälligt tyst på larmsirenerna...men detektorn anvisades om att tjuta.
kopplade ur larmet och det blev då tyst.

Läste mig till att man måste återställa detektorn genom att göra den spänningslös.
Via programmerings manualen programmerade jag en funktionsknapp till att öppna PGM1.
mätte mellan AUX+ och PGM1 och det blir spänningslöst i 5 sek när jag tryckt på funktionsknappen.

kopplade matningen till mina 3 parallell kopplade detektorer till AUX+ och pgm1...men då börjar de tjuta direkt.
kopplade tillbaka till AUX+ och AUX - och då funkar de igen..??

Kan det ha att göra med att belestningen för 3 detektorer är för stor?

Det står i manualen att reset skall kopplas till PGM2 (som ger en högre ström) men där har jag kopplat inne sirenen.

Finns det andra lösningar än att köpa sig ett mellanrelä och fortsatt koppla till PGM1?

Har en pryl som jag trodde var ett relä.

Teletec connect
Relay-interface
atricle no:33028010
RI S 10 D-RS-LED
VdS-No: G194526

oavsett vilket så är det bara electronik på insidan...inget som liknar reläkontakter. så det är tveksamt om den tål mer belastning än PGM1.

//Simon
 
nu har jag skruvat lite till...

har nu lagt återställning på PGM2...vilket verkar funka.
anledningen till att det började tjuta när jag kopplade från (-) var att en av detektorerna i slingan är av annan typ och var internt ihopkopplade med slinga 2 (interconnect)

well well....nu till en annan fundering.

Är det möjligt att förlänga tillkoppling av larmenheten vid brandlarm?


som det är nu så löser branddetektor och börjar tjuta 3-4 sekunder senare börjar sirenerna tjuta för brandlarm.
skulle vilja fördröja denna tiden till ca 30 sekunder...så att man hinner kvittera falsklarm innan grannarna dyker upp med trädgårdsslangen.
Risken finns ju med "vargen kommer" syndromet

//Simon
 
Det bästa är ju att se till att minimera falsklarmen. Har du falsklarm ofta så har anläggningen troligen brister i designen.

Ingen erfarenhet av 864, men om jag förstår manualen till mitt DSC 832 rätt kan man sätta sirenen på en PGM-utgång och programmera den som [25] "Delay Fire and Burglary". Då får utgången den fördröjning man ställt in under [370] "Communication Variables". Men då får du ju en fördröjning vid inbrott också. Har i.a.f. inte hittat något annat sätt att fördröja sirenen (uppringaren kan man dock fördröja 30 sekunder vid brandlarm genom att definiera zonen som "Delayed 24 Hour Fire").
 
Du kan ju tex slå på autoverify fire, då nollställer den automatiskt detektorerna, och väntar 30 sekunder eller så innan den drar larmet (förutsatt att dom larmar igen).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.