Nå´n som har erfarenhet av s.k. återställartapet/väv?
Jag har misslyckats med att spackla väggen så slät som målning kräver och funderar på att dra på återställarväv och sedan måla på den.

Blir det bra tro?
 
Det finns en sk renoveringstapet för just det ändamålet om man inte kan spackla bra. Den funkar som så att man tapetserar över den fula väggen och sen tapetserar man med den vanliga tapeten man ska ha i rummet. Där jag har sett den användas, hos min mor, så syntes det ändå hur dålig väggen var, fastän den var spacklad och sedan på med renoveringstapeten över. Men det var när solen lyste på väggen, annars såg man ingenting. Så det beror väl på hur kräsen man är och vad man har för tapeter. Jag tror att den hon hade satt upp var ganska tunn.....lite åt makalaturhållet.
 
Tackar

Hmm, ska prova ikväll så får vi se hur det blir...
Jag får väl dra för gardinerna så inte solen lyser på väggen :)
 
Annars finns det ju 6 mm renoveringsgips.... funkar bra om man inte redan har gipsskivor på väggarna. Annars är det spackel eller "återställare" som gäller. Tilläggas bör väl att "renoveringsgips" är den dyraste metoden av de ovannämnda 3.
 
Hej,
Eftersom jag står i startgroparna att göra något vid ett rum med "trådtygtapet" förhörde jag mig lite om den så kallade återställaren (pris 45 kr metern). ECO tapeter tillverkar denna. Den är väldigt styv och kan vara svår att sätta upp. Färghandlaren rekommenderar att man skarvar hörn och lägger en liten latexsträng (dra ut med blött finger).

I samma veva fick jag reda på att det nu finns en ny produkt som kallas problemlösaren. Det är inte ECO. Denna är mjukare (läs enklare att sätta upp). Även denna ska fungera bra enligt färghandlaren. Den kändes smidig (pris 39 kr metern)

Efter samtal med ECO i Sverige meddelar de att de också har en mjukare variant på återställaren. Denna kommer om ca 7 veckor till butikerna.

Båda skall utan problem gå att måla på.

Synpukter? Någon som faktiskt har testat?
 
Fick tag på en norsk "återställare" 39:-/m som jag ska prova i helgen.
Vi får hoppas den funkar bra.
Jag får återkomma när jag testat den...
Håll tummarna!
 
Håller tummarna!
Vilket fabrikat? Hur gick/går det?
 
Problemlösaren är överlägsen Återställaren. Lättare, billigare och ger samma resultat. KÖP!!
 
Efter många undanflykter så blev ändå jobbet gjort till slut!

Ytan blev bättre än jag väntat mig faktiskt...
Det stod på instruktionen att man kunde limma kant i kant, men det blev inge bra, så jag överlappade och skar ihop våderna sedan.
Skyddshandskar kan vara bra för ömtåliga händer, för det sticks lite av väven.

Så, i nästa rum struntar jag i spacklet och kör "återställare" från början.

/Dan
 
Hejsan allihopa,
Hoppar in på denna tråd min lilla undran. Efter att i hallen ha stått och rivit bort målad glasfiberväv från gipsskivor, skrapat, spacklat och slipat så undrar jag om dessa "återställare/problemlösare" kan vara något för mig nu när jag ska ta itu med vardagsrummet (30 m2) som också består av målad glasfiberväv. Det skulle vara smutt om det är möjligt att smälla upp "återställare/problemlösare" utan att vare sig behöva riva eller spackla innan tapetsering. Vad tror ni?
 
Jag skulle iallafall använda återställaren på den gamla glasfiberväven. Det finns säkert dom som tycker det är roligt att bredspackla som tycker annorlunda men jag som glad amatör insåg mina begränsningar när jag försökte fixa till vårt sovrum. Jag höll på att kasta spackelspaden genom fönstret!

Återställaren är perfekt tycker jag men man får tänka på några saker. Skarvarna blir minst synliga om man skär ihop dem, det ska vara mycket lim och färgen man målar med skall fylla bra. Hörnen kan vara svåra om inte allt är vinkelrätt för väven är rätt formstyv.
Se´n finns det säkert olika fabrikat och versioner på "återställare".
 
Besökte i helgen Duros fabriksförsäljning i Gävle. Det visade sig att även Duro numera tillverkar en typ av återställare. Tror att den kostade 295 kr för 10 meter, bredd 1 meter. Vet inget om hur bra den funkar, men verkar ju vara ett bra pris!
 
Härligt det här med att slippa att spackla.

Har varit många inlägg i denna tråd. Dock kanske inte så många som faktiskt har provat (jo, ett par).

Finns det fler som har provat dessa produkter som har olika namn ifrån olika tillverkare?

Jörgen, som snart ska handla in....
 
Hej igen,

Lyfter denna tråd för att höra om fler erfarenheter. Jag har nu tänkt att ta tag i vardagsrummet och vill inte köpa något som inte fungerar.

Någon som provat?

Jörgen
 
Vi använde faktiskt Återställaren i taket på sovrummet där det satt vanlig glasfiberväv. Inte helt enkelt att få det att fästa i ett tak, men med rejält med lim och lite hjälp av häftpistolen gick det bra. Vi var 4 personer som hjälptes åt att hålla upp våden och att få den att suga fast ;D

Vi lade våderna kant i kant och det tyckte jag fungerade bra. Sedan målade vi med vanlig vit takfärg ett par gånger (det suger rätt mycket) och resultatet blev jättebra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.