Hej,
För 2 veckor sedan upptäckte vi ett lokalt fuktområde på vinden (kalkvind) Vi har rivit bort isolering och kört byggfläkt i 1,5 vecka. Se bild på området nedan. Det har inte spridit sig ner i tanker i badrummet utan endast till plankorna som syns på bilden.

Fukten i trät är den samma sedan vi börja mellan 9-15,5 på olika ställen, vilket är under gränsen 16 som är (vad jag förstår är ett riktmärke) gränsen på vad man ska tillåta för fukt på kallvind. Vi har även använt T-röd för att döda möglet i trät som vi har borstar in (läste att det är ett husmorstips/byggartips).

Nu är min fråga.
Vad bör vara nästa steg i processen för att återställa allt?
1) Fortsätta med byggfläkt i tills all fukt är borta, även om fukten i trät är densamma som idag? Kan jag förvänta mig att fukten kommer försvinna?
2) Byta trät som är fuktigt och lägga nya plankor, bara på det stället där fukten har varit. Plankorna ligger vågrätt kan jag lägga nya lodrätt?
3) Om nu fukten inte blir värre utan den har stannat kan vi lägga vindpapp och isolera över området? Eller isolerar vi in då fuktiga området?
4) vad hade ni gjort?
Tack på förhand!
 
  • Fuktskadade träplankor på vind med synlig avfuktare och ventilationsslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först och främst, vad kommer denna fukt ifrån? Frågar du mig så ser avloppsröret (luftaren) misstänkt ut. Antingen kondens eller att det läcker vid takgenomföringen. Att träet blivit fuktigt på några brädor är inget bekymmer, bara det torkar upp och ingen ny fukt tillkommer. Sen ska ni nog fundera på att isolera det där avloppsröret alternativt täta genomföringen.
 
J Johan456 skrev:
Först och främst, vad kommer denna fukt ifrån? Frågar du mig så ser avloppsröret (luftaren) misstänkt ut. Antingen kondens eller att det läcker vid takgenomföringen. Att träet blivit fuktigt på några brädor är inget bekymmer, bara det torkar upp och ingen ny fukt tillkommer. Sen ska ni nog fundera på att isolera det där avloppsröret alternativt täta genomföringen.
Luftaren är redan fixat och bytt (se bild hur tidigare ägare hade gjort). Det var därifrån kondensen/läckan ursprungligen kom ifrån. När jag ska isolera om tänkte även isolera röret. Genomföraren är tätad och noga kontrollerad att inget vatten läcker.
 
  • Vindrumsbild som visar trasigt isolerat ventilationsrör och spridda rörbitar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har de där spirorör-stumparna, för funktion?
De som sticker upp genom spånet på fyra ställen på din bild.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vad har de där spirorör-stumparna, för funktion?
De som sticker upp genom spånet på fyra ställen på din bild.
Det är spotlight till badrummet.
 
S Slägggan skrev:
Det är spotlight till badrummet.
Aha, tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.