Har en hydrofor som väldigt snabbt tappar tryck och pumpen startar. Har hört att jag kan återställa rätt tryck genom att tömma tanken och sedan starta pumpen på nytt och fylla den, på detta sätt återfår den rätt tryck. Stämmer det?
 
Det låter som det är dags att fylla på luft. Stäng av pumpen och tappa ur en del av vattnet. Jag tror det ska vara kring ett kilos lufttryck med tom tank. Så kanske runt 1,2-1,5 kg med delar av vattnet kvar.
 
AG A skrev:
Det låter som det är dags att fylla på luft. Stäng av pumpen och tappa ur en del av vattnet. Jag tror det ska vara kring ett kilos lufttryck med tom tank. Så kanske runt 1,2-1,5 kg med delar av vattnet kvar.
Glöm det jag sa. Jag kom på att jag har hydropresskärl, där ovanstående gäller.

Hydrofor ska ha vanligt atmosfäriskt lufttryck vid tom tank. Endera lossar du luftskruven och tappar ur kärlet helt. Stänger sedan luftskruven och låter pumpen pumpa upp vattentrycket på nytt. Alternativt tappar du en liten mängd vatten, och fyller lite luft med kompressor.
 
Lite återkoppling, jag gjorde som har nämnts här och tömde hela hydroforen, för säkerhets skull stängde jag också utgående kran (till ledningarna) Det som verkade konstigt är att det tog väldigt lång tid att tömma den, den är inte så stor, ca 150 cm hög och ca 60 cm i diameter. En kort sekund fick jag för mig att jag skapat en hävert och höll på att tömma brunnen men det verkar osannolikt, dels sitter den en pump i mellan, dels är ju inte brunnen så grund (men teoretiskt kankse jag höll på att tömma den till samma nivå som hydroforens tömnings ventil ligger på). Stängde sen alla kranar och satte på pumpen, den gick till 4,5 bar och stängde sedan av, verkar som allt är som det ska :)
 
eller vänta nu, en hävert fungerar ju även efter det att vattnet nåt samma nivå som hävertens utlopp, det är ju så att säga poängen med en hävert :surprised:
 
Det är med största sannolikhet en 300 liters hydrofor du har. Om du bara öppnar avtappningsventilen i botten tar det lång tid att tömma den eftersom luften måste in samma väg som vattnet ska ut. Jämför med en flaska som du håller rakt upp och ner när du tömmer den.
Om brunnen ligger högre än avtappningsventilen på hydroforen finns ju en risk att du aldrig får hydroforen tom eftersom det då kan sugas vatten från brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.