Huset är ett Hjätevadshus med krypgrund. I vintras så kände vi av ett kyligt drag ifrån röret där inkommande PEM slang för vatten ligger. Vi löste det genom att sätta ner en handduk. Jag tänkte nu försöka åtgärda detta och kröp in under huset. Jag uppfattar det som att mössen har haft det skönt?

Vi kan inte mycket om vad som är rätt/fel men det ser ju inte helt korrekt utförd med tanke på att det är Shurgard tejp där. Frågan är hur jag bäst återställer och isolerar igen. Vi har inte haft problem med frusna rör.

Ska jag göra precis som de gjort tidigare? Dvs ta bort all isolering fram till det svarta röret. Och sedan skära upp lite rörisolering och tejpa runt PEM slangen nära husgolvet. (det verkar saknas där) Och därefter linda runt isolering och tejpa?

Tack på förhand.
 
  • Svart PEM slang för vatten genom grå krypgrundsisolering och betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart rör isolerat med handduk och Shurgard-tejp som provisorisk åtgärd mot drag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör med tejp och luckrad isolering under ett hus, tyder på möjlig skadedjursaktivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad isolering med spår av musaktivitet kring ett vattenrör under ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Har du frysrisk under i krypgrunden ? om inte så kan du ta bort allt bomateriel för mössen .
Men det är en s.k. kattglugg på foto 3 precis där slangen går upp , en viss frysrisk finns där.
Blir nog en del kondens på slangen som kommer upp , bör isoleras med armaflex som ska
limmas ordentligt , inga glipor .
Har du tur kan armaflexen skjutas ner en bit i röret och täta
 
Jätte tack för svaret. Jag kröp ner igen och tog några till bilder. Jag tror bilderna förklarar sig själva. Det finns nog frysrisk men med tanke på att röret ligger helt oisolerat (i ett dräneringsrör) och att det inte har frusit hittills så kanske det inte är någon risk? Men det skulle kännas bra att isolera ändå.

Är det bättre att jag skruvar loss PEM slangen inomhus och drar ner den under huset? (Osäker hur man får loss den) Därefter trär jag på armaflexen och trycker tillbaka i huset. Och sedan sätter på krympslang för att få tätt mellan röret (i golvet till huset) och PEM slangen (som då har armaflex på sig).
 
  • Oisolerat vattenrör genom dräneringsröret under huset, risk för frostskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerad PEM-slang som går genom ett grundant av betong och murblock, risk för frostskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat vattenrör genom betong och dräneringsrör under ett hus, risk för frostskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat rör och dräneringsslang under hus med synlig frysrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerad PEM-slang som passerar genom ett golv via ett svart dräneringsrör, provisoriskt isolerad med en trasa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

R
Det blir svårt att få bort plasttätningen som sitter i kopplingen , dem har pressat sig in i slangen ,
och brukar sitta bra , så undvik att ta bort den . ett annat sätt kanske går .
Dim på slang och rör , är standard , det finns gummimuffar som passar och kanske skära
ett spår och dela för att pressa ner så blir det tätt där ,
Isolering under huset med armaflex ( för att få bort kondens ) samt om det blir kondens uppe
en bit mellan gummimuff och koppling ( finns delbara armaflex , har limkanter )
Det är inte fel att vira en silvertape runt armaflexen då den har en förmåga att släppa
i limningen i kurvorna ( det blir lite spänn där )

edit den isolering som finns där under går bra det med
 
PEM slangen som är där nu är 32mm så jag utgår ifrån att jag behöver armaflex som är 35mm på insidan (57mm utsidan):
https://www.rinkabyror.se/artikel/armaflex-med-skarv-15/

Om jag då skulle isolera ovanpå det för säkerhetsskull.. hur gör man då?
Kan jag köpa en lamellmatta och klippa till och tejpa ihop med aluminiumtejp? Tex:
https://www.luftbutiken.se/natmattor/8402-lamellmatta-30-mm.html

Eller ska man försöka sätta på rörskål med 60mm på insidan? Tex:
https://rorfokus.se/rorisolering/rorskall-mineralull/paroc-rorskalsisolering-60-40-1-2m
 
R
PEM-slangen kan du isolera bra med armaflex
Att isolera ytterligare i grunden med en lamellmatta NJA . den är en ullisolering och mössen
grävar i den med , kanske det går att ha aluminiumtape runt , möss gillar inte aluminium , dom förgiftas och dör av det
Du får prova
Rörskålar är detsamma som lamellmatta fast i annan form , blir nog detsamma med att ha aluminumtape
runt
Eftersom du har möss under så ska du kolla upp så dom inte hittar något liiitet hål att komma upp i bjälklaget
dom ha förkärlek till bjäklag , varmt och skönt året runt
I bland kan det ses om det är möss i dito , genom att dom har en plats som toalett och då brukar det bli
väldigt svart och lukta illa , skiten rinner ner i skarvarna mot grunden
 
Jättetack för svaren!

Jag kröp ner i dag igen. Planen var att ta bort all ull-isolering och även befintlig rörisolering för att mäta hur mycket armaflex jag behöver beställa.

Då upptäcker jag att det sitter en koppling halvvägs. (Nu blev det svårt att få en tät isolering med armaflex).
Rörisoleringen ifrån mark till den kopplingen såg ren ut innuti. Däremot så var rörisoleringen ifrån kopplingen upp mot huset fuktig inuti och det var en brun färg på vätskan. Bifogar bilder.

Är det kondens? Men då borde den ju inte vara brun? Dessutom endast på den del del av röret som går ifrån skarven mot huset. Den bruna färgen påminner lite om en fin sand som vi brukar få upp ur brunnen tillsammans med vattnet. Vi har 2 st partikelfilter som fångar upp den sanden. (På bilden är de relativt nybytna men den bruna färgen påminner om denna sand).

Jag kan inte se att kopplingen i sig skulle läcka. (Inget vatten droppar ifrån kopplingen) Och det rinner inte heller ner vatten inifrån längs med röret. Jag kände på röret i tvättstugan nu och det är ingen kondens på den. (Även om det skulle vara kondens så förklarar inte det den bruna färgen..)
 
  • Källarrör med synlig koppling och fukttecken, isolering delvis borttagen, på betongunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Orangerött rör med koppling och artikelfilter, fuktig med brun färg misstänkt för kondens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörisolering med brun färgad vätska, indikerar möjlig kondens eller läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två partikelfilter med brun sand i rören och en vattenledningskoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kröp ner igen tillsammans med lite våtservetter och torkade rent. Här är en bild på hur rörisoleringen ser ut.
 
  • En hand lyfter rörisolering som visar spår av rost och smuts med våtservetter på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid kopplingen skär du till en en bit armaflex som har profilen som en rugbyboll och fyller ut i skarven.
Buntband är bra att hålla det hela på plats.
Protte
 
  • Gilla
chokonanana
  • Laddar…
R
Du hade möss där ,inte omöjligt det är skit från dom ( baksidans ) det brukar bli så efter dom till totalt svart .
Blött där är kondens , har nog blivit mera när isolering sargats av mössen
Är det brunt vatten som synes i filtret så kan det vara en microläcka vid skarven kolla någon gång hur det ser ut
annars inget att bry sig om
 
  • Gilla
chokonanana
  • Laddar…
De där mössen är för jäkliga!
Jag hade gjort följande om jag var i din sits.
Bilat bort lite av lekastenen så att man får lite utrymme att jobba runt slangen/röret.
Monterat isolering motsvarande den som sitter där idag (den gråa) över all slang i krypgrunden.
Förslag: https://www.rinkabyror.se/artikel/armaflex-med-skarv-35/
Tejpat över all isolering med denna tejp,
https://www.paintpro.se/tejp-masker...xtpWvbezJt9QbrTpvGQVotfVidG9Z38AaAvEeEALw_wcB
Den blir "musskyddet".Kör själv med alutejpen över all isolering av rör i krypgrunden då jag har haft problem med möss och den fungerar. I och med att du tejpar över all isolering ska du inte vara rädd att klyva isoleringen på längden så att du slipper plocka loss slang och kopplingar.
Om du vill ha en försäkring att det inte ska frysa vid extremt låga utetemperaturer kan du skaffa en värmekabel och lägga mellan isolering och slang. Anslutningskontakten kan du ha uppe i huset så det är lätt att ansluta när det behövs. Värmekabel behövs normalt ej när man bor och verkar i huset, då värms slangen av vattnet som förbrukas. Ska man däremot åka till Thailand några veckor i smällkalla vintern kan det vara en bra lösning/försäkring att ansluta värmekabeln.
Förslag: https://www.rinkabyror.se/artikel/kima-stick-4-m/
Uppe i huset hade jag tejpat med vanlig svart eltejp så att det hade blivit som en "manschett". Om man är noggrann och börjar uppe på slangen och fortsätter ner och tejpar så att det gråa röret inte syns så blir det helt okej.
 
  • Gilla
rävlyan och 1 till
  • Laddar…
Jätte tack! Beställde precis grejerna ifrån Rinkaby Rör :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.