I de gällande ursprungliga ritningarna på mitt hus från 50-talet är fönstren tredelade sidohängda (se bild). Troligtvis har dessa bytts eller aldrig sett ut enligt ritning och är idag tvådelade med ett mindre och ett större fönster (se bild med rödmarkerade fönster) men troligtvis 50-60-tal. De nuvarande är i dåligt skick (röta) och skeva pga år och tyngdlag.
Frågan: Gäller ursprunglig bygglovsritning (det finns inget nytt bygglov efter den ritningen) och kan jag då återställa till ursprunglig design med tredelade fönster utan bygganmälan eller bygglov? Det blir ju en fasadändring i detaljplanerat område men ingen ändring mot gällande bygglovsritning.
Svartvitt ritning av ett tredelat sidohängt fönster där varje del motsvarar en rektangulär ruta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar tvådelade sidohängda fönster med ett mindre och ett större fönster, markerade med röd kontur, troligtvis från 50-60-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Det är en svår juridisk fråga för det finns två principer i PBL som står mot varandra:

1. Den enda principen är att bygglov prövas utifrån befintligt utgångsläge. Enligt denna princip ska du söka bygglov för fasadändring för att ändra fönstren från de befintliga till de nya.

2. Den andra principen som finns i PBL är att du alltid får rätta en åtgärd som har utförts utan bygglov. Uppenbarligen har fönstren bytts utan bygglov (och startbesked efter 2010) och du har möjlighet att rätta, alltså återställa överträdelsen genom att återmontera de gamla fönstren enligt ursprungligt utförande. Men då ska de vara exakt de gamla fönstrens utförande, inklusive materialval - t ex träfönster och inte metall eller PVC och inte nyare fönster med tjockare bågar.

Jag gissar således att om du frågar din kommun om råd så kommer de rekommendera dig att söka bygglov. Inte minst eftersom det sällan är exakt de gamla fönstrenas utförande som man installerar. Utan det är istället fönster med någon likhet och olikhet med de ursprungliga fönstren.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.