Vi har ett trähus (liggande timmer) byggt på slutet av 1800- talet. En tidigare ägare har tilläggsisolerat på utsidan och följdaktligen spikat på en ny panel. I samband med detta togs flera fönster bort, fasaden ändrades och fönster sitter olika djupt på olika väggar mm. Färgen börjar flaga och vi funderar på att antingen måla huset som det är eller ta bort nuvarande panel plus isolering och istället försöka snygga till den gamla panelen, ta fram de överbyggda fönsterna osv. Frågan är om vi ger oss på ett idiot jobb och dessutom tappar "värme" i huset . Ett tredje alternativ är ju att byta ut nuvarande panel, ta fram dolda fönster och flytta fram de fönster som inte är i liv med fasaden (de är dock spikade, inte skruvade). Hela jobbet känns ganska amatörmässigt utfört och finishen lämnar en hel del att önska.

Huset skulle vinna mycket på att återfå sin gamla form och fasad, men kanske inte till orimliga kostnader och jobb.

Jag har bilder på förr och nu, men det går väl inte att klistra in bilder här??

 
Inte från min Mac i alla fall. Får prova från en annan dator.
 
Såvitt jag har fattat saken går det inte att skicka med bilder direkt i inläggen. Du måste först ha lagt bilderna på en öppen server nånstans (brukar ingå serverplats i internet-abonnemang), sen är det bara att ange adressen dit i inlägget.
 
Niklas L skrev:
Såvitt jag har fattat saken går det inte att skicka med bilder direkt i inläggen. Du måste först ha lagt bilderna på en öppen server nånstans (brukar ingå serverplats i internet-abonnemang), sen är det bara att ange adressen dit i inlägget.
Det stämmer.

Lorre, du kan maila bilderna till mig så lägger jag upp dom på en webserver och länkar in dom.
 
Här kommer bilderna:

Så här ser huset ut nu:

huset_nu.jpg

Och så här såg huset ut förut:

hus_f%fdrr.jpg
 
Satsa på att återställa det! ;) Det har ju varit ett pampigt hus med stil. :D
 
Hemmakatten
Det gamla huset är SÅ snyggt, med en balans som det saknar nu. De tre fönstren ovanför entren ger karaktär o balans o tyngd. Även att det är två fönster på var sida om entren.

Vad jag dock inte förstår är "det liggande timret". På bilden "från förr" så verkar det som om fasaden är påbyggd, eller?

Oavsett hur det är med det, tycker jag att, såvitt det är möjligt, att du skall återställa huset!!

Hoppas att det är många kunniga forummedlemmar som kan komma med råd o tips (tyvärr har jag inte själv den kunskapen).

Lycka till!!
 
Det är väl stommen som består av liggande timmer :)

Jag håller helt med föregående talare, ÅTERSTÄLL fasaden och öppna upp fönster där de tidigare satt, både ovanför entrén och längst till vänster på nedervåningen.
Dessutom bör ni kanske fundera på en annan utformning av veranda, ytterdörr samt färgsättning och med de förändringarna kommer ni att få ett otroligt vackert hus.

//Christina.
 
Tack för stödet. Vi har redan planerat att ändra färgsättningen till en mer ursprunglig.

Tacksam för andra råd och tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.