Vi är förhållandevis nya husägare och planerar nu att återställa ett sovrum, som de tidigare ägarna tog bort när de ville ha större vardagsrum. Som nybörjare på dylika byggprojekt så behöver jag lite input från er, om arbetsgång och genomförande.

Förutsättningarna är följande:
* (Den hittills imaginära) väggens mått är 2,375 m hög och 3,745 m bred.
* På golvet ligger parkett (har inte tänkt ta bort det i sovrumsdelen)
* I taket sitter huntonitplattor
* Vid den ena väggen löper två kopparrör mellan rummens radiatorer (jag antar att dessa gick genom originalväggens ena regel).
* Väggen kommer göras med isolering, osb och gips.

Alla guider jag läst börjar med att skapa ramen av reglar. Det är lite olika om de börjar med tak- och golvregel och sedan lodräta reglar, eller golvregel följt av lodräta och därefter takregel. Jag antar att det inte spelar så stor roll, men kan ha betydelse i och med mina rör som går längs ena väggen?

Min tanke med de lodräta reglarna är i alla fall att börja från den vägg som inte har rör, och sedan cc:a 60 cm bort mot andra väggen. Men hur gör jag med sista biten (6*60 cm = 3,6 m jmfr med 3,745), ska väggregeln här kortas av ovanför rören? Eller göra något form av urtag?

Där den gamla, borttagna väggen satt verkar det inte finns träreglar bakom de tvärgående väggarna där de möts, dvs bara gips. Vilken infästningsmetod skulle ni välja för innerväggens väggreglar då? Och vilken infästningsmetod skulle ni köra för takregeln?
 
F fohswe skrev:
Min tanke med de lodräta reglarna är i alla fall att börja från den vägg som inte har rör, och sedan cc:a 60 cm bort mot andra väggen. Men hur gör jag med sista biten (6*60 cm = 3,6 m jmfr med 3,745), ska väggregeln här kortas av ovanför rören? Eller göra något form av urtag?
And the door in this wall will be??? Because it solves the problem
 
S sturnus skrev:
And the door in this wall will be??? Because it solves the problem
Det blir ingen dörr i den väggen, och har aldrig varit.
 
F fohswe skrev:
Det blir ingen dörr i den väggen, och har aldrig varit.
One plate 90 and 2.5 plates 120, so cc 5x60 + 1x45 + the rest
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.