Hejsan,

Köpte lägenhet nyligen och i hallen finns en modul inbyggd och fick sagt att tyvärr är texturen bakom inte densamma som i övrigt. Jag blev nyfiken och tog bort modalen och nu skulle jag vilja återskapa texturen så gott jag kan, alternativt annan lösning.

Som ni ser på bilderna har någon höftat på rejält med spacklet, men jag har en del utrymme på djupet att jobba på, annars får jag slipa upp en del av det gamla.

Hur hade ni gjort för att försöka skapa tegeltexturen och med det något mjukare ytan
 
  • Vit tegelvägg i hall med stor svart spackelfläck där en modul tagits bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av en hall med en delvis avlägsnad modul som avslöjar ojämnt spacklad tegelvägg med varierande textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Undrar om det där inte kan vara nån form av gipsbruk du kan fortsätta med. Själva mönstret finns ju redan på det befintliga underlaget. Kanske en tjock pensel och tunt blandat kan fungera?
 
Ja, skulle du säga att det är gips? Den känns ju väldigt lätt jämfört med spackel. Mönstret är där sannerligen, även om det behöver göras rätt. Känns som att gips/spackel kommer fästa bra på underlaget, så troligen relativt lättarbetat. Ska kika på vad det finns för lämpliga gipsmassor att köpa
 
Jag skulle lägga på spackel/gipsputs. Dutta med papper eller tyg för att få struktur sedan göra något i stil med detta.
Hand håller formverktyg mot murverkstextur skapad med spackel för att simulera tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Grymt! Tack för tipsen. Blir en uppdaterad bild kommande vecka...om jag lyckas dvs
 
  • Gilla
Alexunden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.