Hej,

Jag värmer huset med pellets och har slutet system. Eldar upp pannan till 80 grader.

Sedan jag bytte ut gamla pannan och samtidigt bytte ut några element mot golvvärme så får jag återkommande luft i systemet.

I början förstod jag att det kunde varit lite luftfickor kvar men nu har det gått över ett år.

Jag har en handdukstork som är högsta punkten. Går och känner titt som tätt på den längst upp och märker att det är lite kallare i toppen. Får då lufta ur.

Låter jag det gå några veckor så är det lite luft. Har jag haft driftstopp så pannan varit nere i runt 20 grader så upplever jag att det mer luft efter det.

Kollat så blåsan på tryckkärlet är hel. Det kommer ut luft när jag kollade ventilen.

Är detta normalt eller borde jag börja felsöka mer?

Tack på förhand.
 
W Wilgriff skrev:
Hej,

Jag värmer huset med pellets och har slutet system. Eldar upp pannan till 80 grader.

Sedan jag bytte ut gamla pannan och samtidigt bytte ut några element mot golvvärme så får jag återkommande luft i systemet.

I början förstod jag att det kunde varit lite luftfickor kvar men nu har det gått över ett år.

Jag har en handdukstork som är högsta punkten. Går och känner titt som tätt på den längst upp och märker att det är lite kallare i toppen. Får då lufta ur.

Låter jag det gå några veckor så är det lite luft. Har jag haft driftstopp så pannan varit nere i runt 20 grader så upplever jag att det mer luft efter det.

Kollat så blåsan på tryckkärlet är hel. Det kommer ut luft när jag kollade ventilen.

Är detta normalt eller borde jag börja felsöka mer?

Tack på förhand.
Vi har nästintill identisk situation i vårt hus, dock med bergvärmepump. Har bott här i fem år nu och luftar handdukstorken (högsta punkten) ett par gånger om året. Hittar inget synligt läckage i systemet och expansionskärlet är helt (luftblåsan).

Det känns inte normalt men har i princip gett upp. Mina gissningar är att någon radiatorventil/koppling tjuvdrar luft eller att bergvärmepumpen/värmeväxlaren läcker på något vis, men vore intressant om någon har en mer kvalificerad gissning :)
 
Har du luftat överallt med cirkulationspumpen avstängd?

För att du ska få in luft så ska ju också överrrycket i systemet försvinna först, så om du inte har någon läcka och du kan se på expansionskärlet att trycket försvinner så är det nog mest troligt att det är gammal luft som vattnet släppt ifrån sig när vattnet ”dör”.
 
C Cerb skrev:
Har du luftat överallt med cirkulationspumpen avstängd?

För att du ska få in luft så ska ju också överrrycket i systemet försvinna först, så om du inte har någon läcka och du kan se på expansionskärlet att trycket försvinner så är det nog mest troligt att det är gammal luft som vattnet släppt ifrån sig när vattnet ”dör”.
*
Trycker eller suger pumpen?
En förklaring till att ett rörsystem fylls med luft kan bero på om pumpen suger eller trycker i systemet. Det beror på var ledningen till expansionskärlet ansluter till rörsystemet i förhållande till pumpens läge.
Om pumpen suger och dess tryckuppsättning är större än det statiska trycket, trycket i expansionskärlet, uppstår undertryck i rörsystemet och luft tränger in. Det sker om expansröret är anslutet på pumpens trycksida. I den punkt expansionsröret ansluter kan bara expansionskärlets tryck gälla. Då suger pumpen hela sin pumpförmåga vid koppling som punkt S i skissen nedan, med undantag för den lilla sträckan mellan pumpens trycksida och expansionsröret anslutningspunkt T.
Om expansionsröret ansluter på pumpens sugsida så kommer pumpens tryck att adderas till expansionskärlets tryck, kopplat som för punkt T i skissen, undantaget den korta sträckan mellan expasionsrörets anslutningspunkt T och pumpens sugsida. Så bör det vara kopplat !
 
  • Enkelt ritad elektrisk krets med motstånd, strömbrytare och kondensator på rutigt papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ni som har problem med återkommande luft i värnesystemet, hur ofta behöver ni fylla på systemet med vatten?
Har själv problem med återkommande luft efter byte från LVVP till BVP hösten 2021 men behöver aldrig fylla vatten i systemet utan trycket stiger.
Man misstänkte läckage av gas i kondensorn så man bytte hela kylmodulen våren 2022 men problemen fortsätter...
 
J Jochi skrev:
*
Trycker eller suger pumpen?
En förklaring till att ett rörsystem fylls med luft kan bero på om pumpen suger eller trycker i systemet. Det beror på var ledningen till expansionskärlet ansluter till rörsystemet i förhållande till pumpens läge.
Om pumpen suger och dess tryckuppsättning är större än det statiska trycket, trycket i expansionskärlet, uppstår undertryck i rörsystemet och luft tränger in. Det sker om expansröret är anslutet på pumpens trycksida. I den punkt expansionsröret ansluter kan bara expansionskärlets tryck gälla. Då suger pumpen hela sin pumpförmåga vid koppling som punkt S i skissen, med undantag för den lilla sträckan mellan pumpens trycksida och expansionsröret anslutningspunkt T.

Om expansionsröret ansluter på pumpens sugsida så kommer pumpens tryck att adderas till expansionskärlets tryck, kopplat till punkt T i skissen, undantaget den korta sträckan mellan expasionsrörets anslutningspunkt T och pumpens sugsida. Så bör det vara kopplat !
*
Beklagar fel i föregående om punkterna T och S vid expansionsröret på pumpens trycksida.
Så här skall det vara

Trycker eller suger pumpen?
En förklaring till att ett rörsystem fylls med luft kan bero på om pumpen suger eller trycker i systemet. Det beror på var ledningen till expansionskärlet ansluter till rörsystemet i förhållande till pumpens läge.

Om pumpen suger och dess tryckuppsättning är större än det statiska trycket, trycket i expansionskärlet, uppstår undertryck i rörsystemet och luft tränger in. Det sker om expansröret är anslutet på pumpens trycksida vid S (sugande pump). I den punkt expansionsröret ansluter kan bara expansionskärlets tryck gälla. Då suger pumpen och sänker trycket med undantag för den lilla sträckan mellan pumpens trycksida och expansionsröret anslutningspunkt S.

Om expansionsröret ansluter på pumpens sugsida så kommer pumpens tryck att adderas till expansionskärlets tryck, kopplat till punkt T i skissen (tryckande pump), undantaget den korta sträckan mellan expasionsrörets anslutningspunkt T och pumpens sugsida. Så bör det vara kopplat !
 
Redigerat:
Dags för en uppdatering och förhoppningsvis är problemet med luft i systemet löst. Ingen luft nu på drygt en vecka men ropar inte hej än då värme o cirkulation endast är igång när det är kyliga mornar.

Till ev lösning:
Kom inte fram till något i våras men gjorde ett nytt försök nu när det var dags att starta pannan.

Testade att öppna shunten när cirk-pump var avstängd och flödet gick då igenom cirk-pumpen. När jag sen startade cirk-pumpen så gick flödet åt andra hållet.

Första felkopplingen var alltså att cirk-pumpen satt åt fel håll.

Ett annat fel var att en av slingorna (den där högsta punken finns) var kopplad motsatt T/R mot resten av systemet. Det var alltså den enda slingan som gick rätt när cirk-pumpen satt som den gjorde.

Nu är cirk-pumpen vänd så den pumpar med flödet från shunten samt att rören är växlade på den felaktigt kopplade slingan.

håller tummarna för att detta var anledningen till den återkommande luften.

//Wilgriff
 
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.