Skulle gärna vilja ha lite input i följande situation:

Vi har anlitat en firma som gjort ett jobb på vårt hus (allt vitt, med gällande garantier etc.). Några veckor efter slutställandet uppstod ett mindre problem, som påtalades för firman. De kom då ut och rättade till det. Så långt var allt frid och fröjd.

Kruxet är dock att samma problem uppkommer gång på gång, och den aktuella firman har nu varit hos oss och rättat till samma sak ett antal gånger med några månaders mellanrum. Med andra ord har symptomen åtgärdats, men det är nu tydligt att det finns ett större, bakomliggande problem som måste lösas - kanske måste delar av arbetet göras om helt.

Hur agerar vi nu? Bör vi reklamera arbetet på något mer "officiellt" sätt, och i så fall hur? Undrar också om vi löper någon risk att garantitiden går ut - vi har ju påpekat problemen så snart de uppstått, och tydligen har ju inte felet åtgärdats på rätt sätt eftersom problemen kommer tillbaka? Kan också påpeka att vi hittills haft en bra kontakt med firman i fråga.
 
Rent generellt brukar man säga att näringsidkaren bör få tre gånger på sig att rätta till ett fel, sen får man göra nåt annat, som att låta köpet gå tillbaka. Men det är ju inte så lätt när det är ett bygge det handlar om.
Man behöver nog veta mer om just detta ärende. Vad är det för fel som återkommer hela tiden?
 
Det handlar om kopplingar i badrummet som börjar droppa. Hantverkaren åker ut och drar åt, det går några månader och sedan börjar det droppa från någon annan koppling. Eller i något fall från samma. Så problemet är ju påtalat sedan länge, men återkommer på olika ställen.

Firman tror själva att det ev. skulle kunna vara något materialfel, men det spelar ju egentligen ingen roll för vår del vad det beror på.

Företaget i fråga har tidigare meddelat att de självklart ska rätta till ev. fel, men vi vill ändå vara säkra på att vi lägger upp det hela på rätt sätt. Hur gör vi själva reklamationen? Ringer vi bara upp och meddelar att vi vill reklamera arbetet? Skriver vi ett brev, och hur formulerar vi oss i så fall?
 
På konsumentverkets hemsida (se mitt inlägg ovan) finns en gudie som hjälper till att formulera ett brev som du sedan kan skicka till företaget.
 
Rent praktiskt, bortsett från juridiken, så låter det som att de missat att stätta stödhylsor i rören. Kopplingarna deformerar då rören vid kopplingen så att det blir glapp och det börjar läcka.

Var det en riktig rörfirma inblandad, eller var det en hantverkare typ "allservice"?
 
Redigerat:
Nej då, det var en riktig rörfirma som är ganska välkänd häromkring. De säger sig vara väldigt förvånade över problemen.

Ska granska konsumentverkets hemsida bättre, missade brevguiden sist. Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.