Hallå! Jag har råkat ut för ett litet problem.

Min far hade en stuga i en vädigt populär stugby. När han gått bort fick jag naturligtvis ärva denna stuga, som jag med hjälp av mäklare sålde till en mindre trevlig dam..

Till saken hör att jag har varit i stugan 2 gånger sen han köpte den för 10 år sen.

Inför försäljning fick jag besvara frågor om vad jag viste om denna stuga och vilka underhåll som gjorts med tiden.
Så klart svarade jag vad jag vetat.

Enligt köparen som valde att inte anlita besiktnings man, har ett köks avlopp under stugan varit av en längre tid, vattnet som spolats under stugan har fått en plint med tillhörande järnbalk att tippa och sättning som följd..

Mitt försäkringsbolag säger att avloppet kan lika gärna ha släppt och plinten tippat när hon försökt rikta stugan. Nu vill hon att jag fixar problemet eller betalar för att ett företag kommer och riktar stugan osv för 120 tusen, eller att de blir ett så kallat återköp.
Hon har nu tagit kontakt med advokat

Dom 2 gånger jag varit där har man givetvis kännt att golven i stugan lutat åt olika håll, vilket även hon måste känt på visningen..

Kan det här på något sätt komma att bita tillbaka på mig? Bör jag anlita advokat?

Tacksam för all hjälp jag kan få. Mvh Putte
 
  • Gilla
Kaptenen11
  • Laddar…
EJ dolt fel, hon hade kunnat se detta om hon undersökt eller anlitat besiktningsman. Du ska inte svara henne alls innan någon advokat eller jurist hör av sig. Sitt lugnt i båten bara.
 
  • Gilla
Fairlane och 16 till
  • Laddar…
Gör så lite som möjligt. Svara bara att du bestrider eventuella krav och låt henne driva processen tillsammans med sin brännvinsadvokat. Hon är en mobbare och hoppas att hon genom att hota och vara otrevlig ska få dig att ge efter för hennes krav. Ger du henne inget tillbaka så tröttnar hon förmodligen när hon inser att advokaträkningarna drar iväg. Går det till tingsrätt vilket inte är särskilt troligt så är det läge att kontakta advokat själv.
 
  • Gilla
kest och 17 till
  • Laddar…
Vi hjälper dig gärna med allt här, forumet älskar att sätta jobbiga köpare på plats ;=)
 
  • Gilla
  • Haha
fremax och 32 till
  • Laddar…
Tusen tack för snabb respons! Bästa forumet :geek:
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Gör man ingen besiktningen så har man inget att hämta och får skylla sig själv.
 
  • Gilla
Hans O. och 6 till
  • Laddar…
Då skicket i stugan varit uppenbart "dåligt" är det en betydligt högre undersökningsplikt än om den varit nyrenoverad och man inte märkte av något alls.

Jag hade ett gammat betongfundament i köket(matsalen ) som orsakat att golvet var ojämt. Detta noterade besiktningsmannen som en "kosmetisk" skada. Men saken är den att om det INTE varit kosmetiskt hade det likväl fallit på mig då det var något som var annorlunda som behöver undersökas.
Nu är det åtgärdas efter köksrenovering men det kan vara bra att känna till :)

En fastighet som lutar kan man itne komma efteråt och säga "sättnignar är dolt fel ge mig pengar" :)
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Men tråkigt och nervöst ändå, när köparen börjar bråka!
 
Ulltand Ulltand skrev:
Spontant känner jag för Ebba.

Om om jag i tanken byter ut Ebba mot Tegnell känner jag för Esbjörn. :)
?
 
Violina Violina skrev:
?
Felpost!
 
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Går det att komma åt att se avlopp och/eller skadade plinten utan att riva något?
Om det går så är det definitivt något man bör upptäcka när man undersöker huset innan köp.


Att anlita en besiktningsman är frivilligt, men oavsett det har köparen en lika långtgående underskningsplikt, bara att allt ansvar faller direkt på köparen och möjligheten att skylla på annan försvinner. Avsaknad av besiktning är absolut inget som kan användas till hennes fördel, snarare tvärt om. "Detta hade en kunnig person upptäckt på 10 sekunder"
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
L LAnsgar skrev:
Går det att komma åt att se avlopp och/eller skadade plinten utan att riva något?
Om det går så är det definitivt något man bör upptäcka när man undersöker huset innan köp.


Att anlita en besiktningsman är frivilligt, men oavsett det har köparen en lika långtgående underskningsplikt, bara att allt ansvar faller direkt på köparen och möjligheten att skylla på annan försvinner. Avsaknad av besiktning är absolut inget som kan användas till hennes fördel, snarare tvärt om. "Detta hade en kunnig person upptäckt på 10 sekunder"
Osäker på om det fanns någon lucka eller liknande på utsidan.. nu får jag väl egentligen bara vänta å se vad som händer. Denna ovishet äter ju lite på en.
 
S
R RobertDiablo skrev:
Gör man ingen besiktningen så har man inget att hämta och får skylla sig själv.
klart man har, ett dolt fel är ett dolt fel oavsett besiktning eller inte.

Däremot har jag svårt att se att det här skulle vara ett dolt fel.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Sällar mig till de som säger att du kan sitta lugnt i båten, även om det såklart är nervöst. Sen kan man ju undra vad det är som tydligen inte synts på visningen men ändå kommer kosta 120.000kr att fixa...?

" sålde till en mindre trevlig dam.." tolkade jag först som att du sålde till en småväxt mystant. :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
daugaard och 7 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Sällar mig till de som säger att du kan sitta lugnt i båten, även om det såklart är nervöst. Sen kan man ju undra vad det är som tydligen inte synts på visningen men ändå kommer kosta 120.000kr att fixa...?

" sålde till en mindre trevlig dam.." tolkade jag först som att du sålde till en småväxt mystant. :rofl:

Hon hade tagit in offert från ett företag som skulle lyfta stugan med kranbil, för att rikta och byta ut plinar och avlopp.

Haha " småväxt mys tant" :crysmile:
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.