Hej,
ska ställa tillbaka en braskamin efter renovering av ytskikt och golv i vardagsrum. Vad bör man tänka på?

Väggen bakom kaminen är en putsad murstock med gammal tapet som bredspacklats, satt väv och målat (se bilder nedan), har tänkt att karva ur runt själva rökröret.

Vad är sen smartast? Tidigare har man använt endast tätningsgarn runt det svarta röret från kaminen. Men jag funderar på att komplettera med vid brandsäker fogmassa för att få en snygg övergång. Hur viktigt är det att kaminen står exakt 100 mm från väggen bakom?

Kaminen ställs på en ny plåt på trägolv. Behöver man göra en ny brandbesiktning av installationen?

På förhand tack!

Två närbilder på ett öppet rökrör i vägg, förberett för återinstallation av braskamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Den lätta: Om du inte väsentligen ändrar på konstruktionen och bara underhåller/reparerar den så behöver du inte göra en ny brandskyddskontroll.

Garn räcker väl men jag tycker det är lite pyssel att dreva det korrekt och tätt. Jag är lite skeptisk till den brandsäkra fogmassan men det är kanske min okunnighet om sådan massa. Blir den hård så fungerar den ju inte eftersom rökröret/stosen måste kunna ändra storlek när den hettas upp och kyls ned. Därav garn.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den lätta: Om du inte väsentligen ändrar på konstruktionen och bara underhåller/reparerar den så behöver du inte göra en ny brandskyddskontroll.

Garn räcker väl men jag tycker det är lite pyssel att dreva det korrekt och tätt. Jag är lite skeptisk till den brandsäkra fogmassan men det är kanske min okunnighet om sådan massa. Blir den hård så fungerar den ju inte eftersom rökröret/stosen måste kunna ändra storlek när den hettas upp och kyls ned. Därav garn.
Har proppat i garn. Dock står själva kaminen några cm lägre nu. Så rökröret i toppen överlappar sämre anslutningen i toppen. Hur kinkigt är detta? Tänker att det är undertryck i skorstenen?
 
  • Bild på en kaminanslutning med synligt slitage och dålig överlappning mellan rökrör och kamin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rökrör anslutet till en kamin med sämre passform vid överlappning mot toppanslutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en skorsten med synlig överlappningsproblem mellan rökrör och skorstenstopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på rökrör som överlappar anslutning till kamin med synlig glipa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag renoverade även mitt golv och satte tillbaka kaminen till följd av att den precis som din hamnade lägre. Löste det genom att vrida de tassar som min kamin hade (dessa såg jag först inte utan genom att kolla i bruksanvisningen för kaminen).
Kolla din om du också har ställbara tassar att justera höjden på kaminen
 
Kan tillägga att jag provade kaminen genom att tända papper för att se så att röken gick åt rätt håll.
Sedan kollade jag så att det inte läckte ut rök vid anslutning.
Vågade inte chansa utan tog dit sotaren för extra säkerhet. Vill ju inte att det skulle läcka ut rök och att allt var ok dvs material i taket som slöt an mot murstock etc.
Försumbar kostnad jämfört med ev läckage av rök etc
 
Tack för snabba svar. Någon annan som har erfarenheter. Ska absolut överväga en sotare. Ska man kanske tryckprova skorstenen också?
 
Någon provtryckning behöver man inte göra eftersom kanalen är ansluten till murad kanal och ingen ändring har gjorts i murstocken. Men det får ju inte glappa i anslutning mellan rör och kamin eller rör och murstock. Om det inte går att få tätt med garn så får du kanske palla upp kaminen. Att kladda på pannkitt eller någon massa kommer bara se illa ut och det kommer inte heller att hålla i längden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.