Jag tänkte bara dela med mig av en nylig utförd avstyckning av tomt. Lantmäteriet är ju som bekant en statlig myndighet som ska utföra det här jobbet. De har inget vinst intresse så deras avgifter ska bara täcka faktiska kostnader.

1450 kr per timme utan moms... är det rimligt för "Sakägarkontakter, Beredning, Protokoll, Beskrivning, Beräkning och kartframställning". Inte raket forskning precis.

Därtill beställdes jobbet i Augusti 2016. Oktober 2017 är de på plats med mätstickan för att sätta 4 käppar i backen... jag blir så trött. Förbannad var jag, men det gick över efter 6-7 månader. Men ger upp helt enkelt. Om någon som läser detta pluggar samhälle på universitetsnivå har jag en bra "Master" här.

Problemställning: Kan Lantmäteriets ineffektivitet mätas på Sveriges BMP?
Jag menar, om varje person som vill skilja ut en tomt måste vänta ett år på att få detta gjort påverkar detta etablering av företag, husbyggande, samhällsutvecklingen... ja allt. Jag tror att det går, att mäta altså.

Lycka till med era avstyckningar och må någon göra något med lantmäteriet.
 
  • Gilla
Bror9 och 7 till
  • Laddar…
B BalooMannen skrev:
De har inget vinst intresse
Vinstintresse=intresse av att hålla nere kostnader
Inget vinstintresse= inget intresse av att hålla nere kostander.
Lägg till att det är andras pengar man gör av med.

/Statsanställd sedan 25 år.
 
  • Gilla
  • Arg
Bror9 och 13 till
  • Laddar…
Staten har faktiskt gett Lantmäteriet en åthutning och krävt att de snabbar på sin handläggning. Men vad ska de göra när ingen vill utbilda sig till Lantmätare längre?
 
  • Gilla
SarB och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Men vad ska de göra när ingen vill utbilda sig till Lantmätare längre?
Kanske pröva att överlämna verksamheten till privat företagande.
Lite konkurrens kan göra underverk på priserna :)
 
  • Gilla
leffe-e och 10 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kanske pröva att överlämna verksamheten till privat företagande.
Lite konkurrens kan göra underverk på priserna :)
Man privatiserade de delar som gick, för många år sedan. Hört talas om Metria?
Det finns delar som ingen privat firma vill ta i pga olönsamhet och komplexitet, som register t.ex
 
OK, nej jag kan inte så mycket.
Men att hålla en databas med några tabeller, register som du skriver, är ju varken dyrt eller svårt.
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ehhh... jo. Men läs gärna detta förslag: [länk]
Ja, det är väl egentligen självklarheter?

Och det Ollén skriver förvånar mig verkligen:
Men i fastighetssystemet är det fortfarande den ritade förrättningskartan eller markering på marken – vilket ju knappast ens finns i stadsmiljöer – som har rättsverkan som fastighetsgränser, förenklat uttryckt.
När våra tomter skapades i en lantmäteriförrättning år 2007 blev alla punkter åsatta koordinater,
med ett angivet mätfel om ± 25 mm. Många, kanske de flesta punkterna saknar rörmarkering, för de ligger mitt i skyddade stengärdesgårdar.
Och jag kan inte tänka mig annat än att kartskisserna bara är "illustrationer", det är väl koordinaterna som gäller?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
harry73
I ditt fall spelar det inte så stor roll vad som gäller, eftersom koordinater, kartan och markeringar på plats ger samma punkt med hög noggrannhet, men egentligen är det den punkten som markeras ut i fält som gäller. Koordinaterna är bara en beskrivning av punkten.
Och handlar det om äldre förrättningar, var mätnogrannheten inte så stor, eller gjordes inte alls. Då är det fortfarande den punkten som bestämdes i fält som gäller
 
harry73 harry73 skrev:
koordinater, kartan och markeringar på plats ger samma punkt med hög noggrannhet
harry73 harry73 skrev:
men egentligen är det den punkten som markeras ut i fält som gäller. Koordinaterna är bara en beskrivning av punkten.
Det kan du väl inte mena?
Om det står så här (exempel från vår tomt):
Punktnummer: 20 Norr: 6274613.57 Öst: 1470108.55 Omarkerad, ny

Så finns ju faktiskt inget annat än koordinaterna. Inget är ju markerat i terrängen.
Och du inser väl vilken precision det är i en karta med skala 1:1000?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det kan du väl inte mena?
Om det står så här (exempel från vår tomt):
Punktnummer: 20 Norr: 6274613.57 Öst: 1470108.55 Omarkerad, ny

Så finns ju faktiskt inget annat än koordinaterna. Inget är ju markerat i terrängen.
Och du inser väl vilken precision det är i en karta med skala 1:1000?
Om du behöver punkten i verkligen är det bara att ringa ut mätfolket. De sätter en i marken med några centimeters precision med hjälp av kalibrerad differentiell GPS. Det är punkternas positionsangivelser som är det intressanta inte, kartan i sig.
 
harry73
Men när ni styckade av tomten pekade ni eller lantmätaren på en punkt och menade att det skulle bli en bra gränspunkt. Och det är den punkten som är gränsen. Koordinater är bara en beskrivning av den punkten och i dit fall den bästa beskrivning ni har, men så är inte alltid fallet.
 
harry73
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och du inser väl vilken precision det är i en karta med skala 1:1000?
Om jag gör kartan med en dator och skriver ut den på en vanlig laserskrivare, får jag en upplösning av max 2400 DPI eller ca 1000 punkter per cm, så då kan min karta med skala 1:1000 ha en noggrannhet på cm nivå. Koordinaterna som du visade är i meter, så med två decimaler är även de i cm noggrannheten. Och jag kan tänka mig att det är fullt tillräckligt som gränsmarkering. Och då spelar det kanske inte sån stor roll om man har kartan eller koordinater som underlag.
Men är underlaget en karta från 1803, där gränsen ligger mitt i en stenmur som finns idag och står det i förrättningen att stenmuren är gränsen gäller i första hand stenmuren (om den finns kvar idag) i andra hand kartan och därefter en eventuellt digitalisering av kartan som ledde till koordinater. Dessa koordinater kan ha tveksam noggrannhet och slå väldigt fel. Och har man otur att man vill stycka av från sån tomt, blir det ofta väldigt dyrt eftersom lantmätaren då behöver utreda var gränsen går.
 
När jag har fått kartor utskrivna från Lantmäteriet så har det stått att utskriften inte gäller som bindande dokument. Om punkterna är inmätta i modern tid så är det dom koordinaterna som gäller framför kartan.
 
harry73
useless useless skrev:
När jag har fått kartor utskrivna från Lantmäteriet så har det stått att utskriften inte gäller som bindande dokument.
Men det borde vara för att utskriften görs med hjälp av de koordinater de har i sitt system. Dessa koordinater kan avvika från de faktiska gränser (gränsmarkering i fält eller gammal förrättningskarta)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.