• Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
Behöver vi verkligen ännu en artikel om detta?!
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Behöver vi verkligen ännu en artikel om detta?!
nope vad vi däremot behöver är ett par kärnkraftverk innan mixen av vindkraft och solel blir högre
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
Stefan_81 och 25 till
  • Laddar…
TickyNucker
Och varför är det synd om de som har jättehöga elräkningar nu? Man väljer ju själv om man vill ha rörligt eller bundet pris. Klart det är dyrt nu om man har rörligt, men då har man haft långa perioder när det varit billigare.
 
  • Arg
  • Gilla
  • Wow
largab och 4 till
  • Laddar…
TickyNucker TickyNucker skrev:
Och varför är det synd om de som har jättehöga elräkningar nu? Man väljer ju själv om man vill ha rörligt eller bundet pris. Klart det är dyrt nu om man har rörligt, men då har man haft långa perioder när det varit billigare.
Det är en bra fråga. De som Bor i lgh drabbas egentligen ingenting.
Man kan göra som jag gjorde band mig till ett visst pris.... Men de som skaffade rörligt och timmätning samt elbil gråter nog för första gången.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Jag har ett sådant där tillsvidareavtal, haft det sedan jag flyttade hemifrån för 20 år sedan :)
 
  • Haha
  • Wow
Zlatje och 4 till
  • Laddar…
TickyNucker
  • Haha
Stefan_81
  • Laddar…
TickyNucker TickyNucker skrev:
[länk]
Du vet att det är pga politiken som drivits i detta landet som det är dyrt?
 
  • Gilla
  • Älska
Stefan_81 och 12 till
  • Laddar…
TickyNucker
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du vet att det är pga politiken som drivits i detta landet som det är dyrt?
Nej, det vet jag inte. :) Om du läser artikeln verkar det vara lika dyrt, och omotiverat överallt i världen.
 
  • Gilla
  • Haha
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
När de refererar till en artikel som klämmer in ett kärnvapenkrig var 30år för att komma fram till att kärnkraft har höga utsläpp. Tappar man förtroendet för skribenterna.
 
  • Gilla
  • Älska
Stefan_81 och 6 till
  • Laddar…
TickyNucker TickyNucker skrev:
Nej, det vet jag inte. :) Om du läser artikeln verkar det vara lika dyrt, och omotiverat överallt i världen.
Finland tex satsade på den senaste tekniken det behöver man inte göra. Vi kunde tex underhållt våra reaktorer och kör många år till.

Men initialkostnaden på ett nytt kärnkraftverk är högt det är sant. Men över tid är det mycket priseffektivt. Och framför allt bra för klimatet.
 
  • Gilla
Henri och 7 till
  • Laddar…
C
TickyNucker TickyNucker skrev:
Och varför är det synd om de som har jättehöga elräkningar nu?
Synd om vet jag inte, men det handlar inte om de vanliga säsongsvariationerna som jämnar ut sig i längden om man jämför bundet vs. rörligt. Priset är historiskt extremt högt även sett till säsong och det finns tecken på att det håller i sig. I så fall slår det så klart även på de fasta priserna inför nästkommande avtalsperiod.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A
TickyNucker TickyNucker skrev:
Och varför är det synd om de som har jättehöga elräkningar nu? Man väljer ju själv om man vill ha rörligt eller bundet pris. Klart det är dyrt nu om man har rörligt, men då har man haft långa perioder när det varit billigare.
Det kommer bli dyrare för alla som har fast med... tycker mig se att det fasta priserna kommer försvinna..
Så var glad så länge det går...
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
TickyNucker
D Daniel 109 skrev:
När de refererar till en artikel som klämmer in ett kärnvapenkrig var 30år för att komma fram till att kärnkraft har höga utsläpp. Tappar man förtroendet för skribenterna.
Visa gärna var i artikeln, eller i studien som artikeln hänvisar till, de ”klämmer in” ett kärnvapenkrig någonstans!!
 
TickyNucker TickyNucker skrev:
Och varför är det synd om de som har jättehöga elräkningar nu? Man väljer ju själv om man vill ha rörligt eller bundet pris. Klart det är dyrt nu om man har rörligt, men då har man haft långa perioder när det varit billigare.
Jag kan ha sympati för unga förstagångsköpare som kanske dragits med i en budgivning och pressat sig max ekonomiskt och som nu får en oväntat hög kostnad.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.