Vår nya granne hittade en fläck på tapeten i bostadsrättslägenheten och är nu arg på han som flyttade ut. Givetvis hävdar han dolt fel och har uppträtt hotfullt mot min gamla granne.
Jag postar en bild från honom. ImageUploadedByByggahus.se1411039626.643412.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försöker lugna honom med att en fläck på tapeterna omöjligtvis kan vara dolt fel eller liknande och att han kan vara lugn men ni ser själva.
Mäklaren är på köparens sida och verkar ha noll koll.
Vad skall man säga för att lugna honom och till min nya granne för att han skall fatta?
 
Det finns inget som heter dolt fel i bostadsrätter.

Men om fläckarna har uppkommit mellan försäljningen och inflyttningen så är det säljarens ansvar att åtgärda fläckarna (eftersom han köpt lägenheten i ett visst skick, och då är det säljaren som ska se till att skicket inte ändras fram till inflyttning), antingen genom att själv tapetsera om eller ersätta köparen vad som är skäligt för att åtgärda fläckarna.

Om fläckarna fanns där innan försäljningen så får köparen själv stå för att fixa.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Googla på köplagen, den är lättläst. Där finns det två relevanta paragrafer, den första som är par. 19 eller 20 eller något i den stilen om jag minns rätt. Talar om att köparen har rätt till ersättning om det finns fel i varan (en bostadsrätt är ur köprättslig synpunkt ungefär detsamma som att köpa en cykel på blocket). Sedan finns det en paragraf till strax efter som säger att köparen har inte rätt till ersättning för fel som han upptäckte när han nogrannt undersökt varan, eller borde upptäckt när han nogrannt undersökte varan vid köpet.

En fläck på tapeten är ju givetvis ett fel som köparen bör ha upptäckt före köpet. Även om det kan ha funnits en möbel, tavla eller liknande som dolde tapeten så är du som köpare tvungen att titta bakom sådana föremål, om du skall anses ha undersökt tillräckligt noga.

Det som köparen möjligen skulle kunna ha en poäng i, är om fläcken inte fanns vid köpet, utan uppkommit under tiden fram till tillträde. Men i så fall har köparen bevisbördan.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
torbeno skrev:
Vår nya granne hittade en fläck på tapeten...
Vad skall man säga ... till min nya granne...?
Det verkar sitta något som liknar tavlor ovanför fläcken.
Föreslå den nya grannen att han antingen
a) Flyttar ner "tavlorna" så de döljer fläcken, eller
b) Köper ett par "tavlor" till som kan dölja fläcken.

För övrigt kan du väl låta dina nya och gamla grannar hota och stämma varandra bäst de gitter.
Ibland kan det vara bättre att inte lägga sig i :cool:
 
  • Gilla
santos och 2 till
  • Laddar…
Det enklaste vore ju om mäklaren talade om för köparen att han har fel. Om du verkligen vill bidra i den här soppan, ring mäklaren och förklara hur det ligger till. Om inte fläcken uppenbart uppkommit mellan kontraktskrivande och tillträde, borde mäklaren verkligen inte stå på köparens sida.

En möjlig förklaring är att mäklaren upplever säljaren som lättare att köra över än den enligt beskrivningen obstinate köparen. Den lätta vägen ut blir då att ställa sig på köparens sida och hoppas att säljaren ger med sig.
 
Tack för era svar
Jo, fläcken fanns där sen långt innan men det bryr han sig inte om.
Säljaren är en liten asiat på 1.60 medan köparen är från Mellanöstern och närmare 2 meter ...
Jag har inte tänkt lägga mig i detta mer än nödvändigt men min fru är med i styrelsen och har ekonomiansvar och jag fixar en del med det praktiska så därför kommer många till oss om sådant här.
Mäklaren har vi sen tidigare lågt förtroende för så han förvånar ingen av oss.
Det är ändå rätt märkligt att folk inte drar sig för att använda samhällets resurser till små skitsaker. En fläck på tapeterna skall upp i tingsrätten, jo visst.
 
Killen krävde även att få en helt ny torktumlare då den fem år gamla hade ett skrapljud.
(Jag gick in och plockade ut en montageskruv som låg mellan trumman höljet och så var den saken ur världen iaf)
 
  • Gilla
santos och 1 till
  • Laddar…
Guldgranne..
 
  • Gilla
santos och 2 till
  • Laddar…
Uppenbart att han inte har någon aning om vad bostadsrättsköp innebär. Det kommer inte bli bättre om han blir tillmötesgången.

Jag säger: anmäl mäklaren för att rensa leden, och låt honom anmäla och bli utskrattad när han så gör.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Jisses...
 
Jag måste säga att jag blir mer skrämt av okunnigheten hos mäklarkåren än att det finns dom som inte förstår vad det innebär att köra en bostadsrätt. En bostadsrättsköpare är i regel ovan och lekman på vad som gäller men mäklaren ska veta vad som är rätt och fel givet innehållet i utbildningen och ansvaret det innebär.

Kan man skriva ut ett diplom någonstans?
 
Nu har säljaren gett upp om att hitta tapeter så han inväntar måndag och ev tingsrätt på det.
 
Hur detta ska lösas vet jag inte men det finns naturligtvis ingen chans att tingsrätten skulle ta upp ett sådan här skitsak.
Bara tråkigt att ägaren hittat "fel" köpare
 
Kyleman skrev:
Hur detta ska lösas vet jag inte men det finns naturligtvis ingen chans att tingsrätten skulle ta upp ett sådan här skitsak.
Bara tråkigt att ägaren hittat "fel" köpare
Jodå, tingsrätten kommer att pröva fallet om det går så långt. Enda möjligheten för TR att avvisa talan utan att utfärda stämning är om talan är uppenbart ogrundad och det låter det inte som att den är.

Sen är det ju en annan sak att köparen, baserat på det vi vet i denna tråd, med största sannolikhet kommer att förlora målet.
 
Att okulärt besikta tapeterna ingår i köparens undersökningsplikt, även om undersökningsplikten inte på något sätt är lika långtgående vid köp av bostadsrätt som vid köp av villa. Tapeter kan därmed aldrig vara dolt fel i något fall, de är ju alltid lätta att undersöka!

Däremot kan man ju förståss diskutera nedsättning av priset eftersom köparen ju måste tapetsera om. Men det är en förhandlingsfråga, inte ett krav, och säljaren kan alltid hävda att det där kunde du kollat innan du när du började budgivningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.