Hej, håller på att installera min nya Honda robotgräsklippare. Någon som vet om man måste dra återgångsslingan till 80 cm från laddstationen eller om det går att förenkla? Enligt säljaren i butik kunde man göra en kortare slinga som ”pekar” tvärs över ytan. Det skulle göra att roboten genar vid återgång och inte går hela varvet runt tillbaka. Är tveksam till om det kommer att funger
 
  • Gilla
Anders Ax
  • Laddar…
S Stefan Ahlin skrev:
Hej, håller på att installera min nya Honda robotgräsklippare. Någon som vet om man måste dra återgångsslingan till 80 cm från laddstationen eller om det går att förenkla? Enligt säljaren i butik kunde man göra en kortare slinga som ”pekar” tvärs över ytan. Det skulle göra att roboten genar vid återgång och inte går hela varvet runt tillbaka. Är tveksam till om det kommer att funger
Funderar på samma sak. Vill göra det själv och inte betala för jobbet
 
Nu har jag installerat min Miimo och det gick hur bra som helst. Ett tips är att inte snåla med tråd utan dra ut ”hindertråd” runt alla träd, buskar etc med en gång. Jag tänkte att han kunde krocka med en del saker men det blir ett himla massa krockande vilket i längden aldrig kan vara bra. Tror sensorerna till slut slits ut då det är full fart tills det tar stopp. Där jag velat lägga till nya hinder efteråt har jag kapat tråden i ytterslingan, skarvat och sedan använt krympslang från biltema för att få det väderbeständigt. Vi får se i vår om jag lyckats…

Jag struntade helt i återgångsslinga, som längst om han tar ”fel väg” har han 150 m hem men hittills har han alltid hunnit hem innan batteriet tagit slut. Har använt autoinställningen där och på min tomt vart det 15% när han ger sig. Du måste ange total längd på tråd när du startar upp o då menar de trådlängden i yttervarvet. Alltså oräknat den tråd som gått åt till att runda hinder inne i trädgården. Jag tog ett måttband och mätte noga och den har funkat klockrent.

Enda problemet jag haft är där det är mindre än en meter mellan yttertråden o ett hinder. Där kör han ibland fast då han hamnar på tvärs och varken kan backa eller köra fram. Lösningen är att antingen ta bort hindret eller dra om yttertråden så att hindret hamnar utanför. Skulle jag anlagt trädgården idag med hänsyn till Miimo hade jag planterat många buskar o träd annorlunda…

En bra grej är att göra en grov skiss över trädgården innan du börjar så du har en plan innan. Jag hade lite bök att hitta en jämn yta med tillräckligt med plats runtom för basstationen med tillgång till ström. Du behöver minst två-tre meter utan hinder eller begränsningstråd i sida inåt i trädgården.


Ojämnheter o rötter har jag fyllt upp med dressjord från Coop. Har väll gått åt ca 12 säckar. Den klarar mycket mer än jag trodde men jag hade en del ”grytor” som jag fyllde igen. Även en del rötter som jag jämnade ut genom att bygga ramper mot.

Jag började även klippa på max höjd och sänkte sedan successivt. Nu är jag nere på 4,5 och för min min gräsmatta är det lagom o den slår inte i någonstans.


Kort sagt, det var en veckas pyssel för att få det bra men det var också lite kul. Jag är helt övertygad om att jag fick ett bra mycket bättre resultat än om jag lejt en firma. Å andra sidan har jag en rätt komplicerad gammal trädgård. Har man en ny villatomt utan eller få träd o buskar går det säkert bra.
Lycka till!
 
S Stefan Ahlin skrev:
Ett tips är att inte snåla med tråd utan dra ut ”hindertråd” runt alla träd, buskar etc med en gång. Jag tänkte att han kunde krocka med en del saker men det blir ett himla massa krockande vilket i längden aldrig kan vara bra. Tror sensorerna till slut slits ut då det är full fart tills det tar stopp.
Jag har absolut inget emot att man drar kabel, men maskinerna är i regel gjorda för att tåla krockar är min mening. Min Automower har nu gått knapp 4000h och rapporterar ca 28000 kollisioner. Ser inget som helst fel på krocksensorerna i dagsläget.

Klart nånting slits, men man får själv fundera på om det är värt att slinga in sig till förbannelse eller ej. Går ju fint att komplettera med i efterhand också om det är så man tycker maskinen krockar för mycket.
 
  • Gilla
Stefan Ahlin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.