J
Jag skall ställa in en kamin i mitt vardagsrum, hörnplacering. Där den skall stå har tidigare en kakelugn funnits, och det är därför en hel del sten i grunden under. När huset byggdes för 100+ år sedan lade de lerbruk mellan stenarna, ovan mark. De stenar som är under mark verkar inte ha någon fyllning mellan sig, eller så har det försvunnit. Lerbruket och med det stenarna, har kasat iväg under årens lopp, så den betongplatta som fanns sedan tidigare, hängde mer eller mindre i luften.

Nu skall jag gjuta en ny platta för kaminen, och vill fylla mellan fundamentstenarna (som är under mark) med något före jag går på med betong för plattan.

1. Vad skall jag hälla ned mellan stenarna? Finns makadam, tvättad singel, murbruk (B), lera, etc att tillgå. Murbruk A?

2. Där den gamla betongplattan legat mot husets grundstockar syns lite fuktskada (om än mycket gammal). Jag vill ha något mellan betongen och trädelarna. Vad?

3. Skall jag isolera gjutningen med frigolit för att undvika markkyla?

4. Finns inget berg vad jag sett alls, hela huset står på stenar, lagt på lerbotten.



Här är en bild på hur det ser ut idag, ovanifrån.

IMAG1912.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J
Ingen som svarat något, jag svarar mig själv lite.

På fråga 2 tror jag tjärpapp kommer fungera utmärkt.

Det är väl egentligen fråga 1 som jag helst vill ha åsikter och tips på.
Hjälp :)
 
S
Jag ska göra något liknande i större skala. Jag kommer slå ner rostfritt stål i marken och lägga på armeringsjärn och putsnät innan jag häller på minst 5cm betong.

Sen om det är galet det vet jag inte. :D
 
J
Jag fyller nog med singel runt stenarna då. Det suger inte vatten, är ganska hårt och går att få att rinna iväg hyffsat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.