Ska återfylla runt markskyddsrör för elkabel och undrar vilket material som lämpligast ska ligga närmast rören? Blivit mer förvirrad av svar jag fått, allt ifrån fin sand till bergkross 0/16. Finns det bestämmelser för detta eller är det upp till respektive elnätsägare?
 
U
Rörgravsgrus 0-8 är väll det man bör ha.
Men det beror ju på lite också, är det bara en vanlig villatomt med lite blandning av lera och sand i marken så kan du ju återfalla med det och bara rensa bort större stenar (typ knytnävsstora och större än de). Avlopp är ju viktigare så man inte får sättningar och lågpunkter mm. men till skyddsrör är det inte alls petigt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Man ska välja rätt, och visst det kan vara petigt. Det viktigaste är att det inte finns några stenar i återfyllnaden. Bergkross 0/16 tycker jag har för stora stenar samt med skarpa kanter. Jag avråder vid 50 mm skyddsrör.
0/8 är ju mycket bättre men du kan även ta vilken stenfri sand som helst. Kompaktera gärna.
När man lägger skyddsrör för högspänningskablar specas materialet sånär som den termiska resistiviteten så att inte kablarna blir för varma men det är ju överkurs för kabeln till utedassbelysningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.