Hejsan allihop!

Har en Egor EV115 från -85 som jag eldade ved i fram tills för två år sedan, då sprack öppna kärlet på vinden och jag slutade använda pannan och tömde systemet på vatten eftersom vi satte in en luft-luft pump. Även pannan helt tom på vatten(förutom beredardelen).

Har nu i dagarna installerat ett slutet kärl och håller på att koppla in påfyllnad av kv till pannan igen. Även lite element som ska pluggas på ovanvåningen(hus från 1958 med källare).

Till saken är att jag ska fylla systemet, och är lite orolig inför vad som kan gå fel - har saker rostat sönder? Kommer det lossna fragment av påväxt eller liknande som eventuellt kan ha bildats i rören och sätter sig i systemets olika delar?
Är det något speciellt jag bör tänka på med tanke på att systemet har varit tomt så pass länge?

Kan tilläggas att ett par element på ovanvåningen är bortplockade sedan länge och rören är öppna, så det har strömmat luft genom systemet, är dock snustorrt i rörändar utan tillstymmelse till rost eller liknande.

Mycket tacksam för svar.
 
Jag skulle spola det några ggr samt installera ett filter som du kan byta/rengöra utan att behöva tappa ner systemet
 
  • Gilla
andreas_nilsson_5
  • Laddar…
Håll koll på alla rörskarvar osv, det "kan" börja läcka om du har otur.. Räcker med att du går runt då och då och känner på anslutningar om det är blött, är det tätt efter några veckor så kan du sen lita på systemet!
 
Öka trycket sakta. Om du inte har skilda radiatorkretsar du kan stänga av till övervåningen. Fyll så mycket du behöver för att få vatten till elementen på undervåningen. Lufta element, Gå runt och kolla alla skarvar. Låt stå över natten, kolla att trycket inte sjunkit, fyll sen på så du har alla element igång och gör som xdigger säger.

Så skulle jag göra, trist att tappa upp 1,5 bars tryck och allt droppar ut under natten i bjälklaget. Bättre med mindre mängd vatten först OM det skulle läcka någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.