Håller på att renovera vårat hus, där delar av huset förmodligen är från mitten av 1800-talet.
Ska nu till att göra ett kök och har precis rivit ur golvet.
Grunden är oluftad, typ mullbänk, där sand fyllts upp till brädgolvet.

Har grävt ur sanden och det visar sig att golvbjälkarna ligger på vissa ställen direkt mot berg.

Bjälkarna måste bytas, frågan är hur jag ska återfylla, vilka fyllnadsmaterial fungerar?
Hur isolerar jag på bästa sätt, och vilka typer av golv är kompatibla med denna typ av grund och ändå slitstarka nog att funka i ett kök?
Är golvvärme ett alternativ?

Väntar med spänning på kloka löningar!
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
StoraByggningen17
  • Laddar…
Vi gjöt igen vår... Makadam, plast, cellplast, betong med värmeslingor, flytspackel och trägolv.
 
osiris skrev:
Vi gjöt igen vår... Makadam, plast, cellplast, betong med värmeslingor, flytspackel och trägolv.
....och det är en konstruktion som är ökänd i timmermanskretsar...... förr eller senare brukar man bli tvungen att pika ut betongen och lyfta huset och byta nedersta stockvarvet.

När man gjuter betong som når upp på nedersta stockvarvet så blir i synnerhet nedersta stocken i mellanväggarna innesluten i en tät kordong där den inte kan torka men där det ständigt pressas upp ny fukt nedifrån. Frigolit och betong är så täta material att fukten på sin vandrig uppåt söker den lätta vägen och det bluir ohjälpligt genom väggarna. Golvvärme ökar problemet ännu mer genom att jordmassan under huset tenderar att värmas upp och det ökar ångtrycket under huset så än mer fukt strömmar upp.

En lösning som jag tror på är att gjuta fristående betongplintar för bjälkarna och sätta in nya bjälkar på traditionellt vis. Sedan fylla hålrummet med cellglas som är ett material som annars används som tjälisolering i vägbyggen. Cellglas har ingen kapillärkraft och släpper igenom fukt i gasform. Sedan sätter man in ett golv som släpper igenom fukt. Till exempel ett oljat trägolv. Då finns det ingenting som stör den urgamla fuktvandringen upp genom golvet och därför ökar inte fuktbelastningen på väggarna.

En annan lösning är att ta upp ventialtionshål i stenfoten och bygga en traditionell trossbotten och isolera trossbottnen med ekofiber. Då blir det en torpargrund.
Ekofibern kan ta upp och ge ifrån sig fukt och gör att det blir mindre mögelrisk än om man isolerar med bergull eller glasull.
 
Du kan fylla din grund med leca eller skumglas (Hasopor). Det finns en del trådar här i byggnadsvårdsforumet där vi har diskuterat olika varianter. Sök igenom ett par sidor här i byggnadsvårdsforumet eller sök på "hasopor".

Berätta gärna också vad det är för slags väggar. Ser ut som skånegrund?
 
Redigerat:
Jag fyllde min grund med först singel 8-16 för en kappilärbrytande effekt och sedan ett lager torv som har ett surt ph-värde vilket varken insekter eller svamp gillar och överst ett lager linisolering. På detta blev det ett tjockt grangolv. Jag säger inte att det är rätt, men gillar inte tex. cellplast ur varken miljö eller hälsosynpunkt. Läst på mycket i detta ämne och brukar alltid tänka att den lösning som hållt i över hundra år bör hålla i 100 till om den förnyas (om förhållandena är dom samma, vilket dom sällan är).
Hasopor eller Perlit var jag mycket intresserad av men av kostnadsskäl så blev det inte så.
Lecakulor är intressant med, men kalkhaltigt så jag har fått svampnoja..
 
Tack för alla förslag!

Väggarna är av timmer och grunden är av stenar.

Funderar starkt på lösningen med leca, ett tag var jag till och med inne på att sålla ur allt gammalt skräp ur sanden jag grävt ur och fylla tillbaka den i ett nytt bjälklag. Den sanden var för övrigt torr som ökensand.
Tyvärr är det p.g.a. berget som sticker upp, lite dåligt med volym under bjälklaget.

Antar då att även vattenburen golvvärme inte är att föredra i en sådan lösning....
 
Redigerat:
TOmpajan skrev:
Tack för alla förslag!

Väggarna är av timmer och grunden är av stenar.

Funderar starkt på lösningen med leca, ett tag var jag till och med inne på att sålla ur allt gammalt skräp ur sanden jag grävt ur och fylla tillbaka den i ett nytt bjälklag. Den sanden var för övrigt torr som ökensand.
Tyvärr är det p.g.a. berget som sticker upp, lite dåligt med volym under bjälklaget.

Antar då att även vattenburen golvvärme inte är att föredra i en sådan lösning....
Som du kanske har läst i en annan tråd: det finns olika slags leca. 12-20K är benämningen på lecakulorna som är kapillärbrytande, det är själva K:et som är ledtråden.
 
heimlaga skrev:
....och det är en konstruktion som är ökänd i timmermanskretsar...... förr eller senare brukar man bli tvungen att pika ut betongen och lyfta huset och byta nedersta stockvarvet.

När man gjuter betong som når upp på nedersta stockvarvet så blir i synnerhet nedersta stocken i mellanväggarna innesluten i en tät kordong där den inte kan torka men där det ständigt pressas upp ny fukt nedifrån. Frigolit och betong är så täta material att fukten på sin vandrig uppåt söker den lätta vägen och det bluir ohjälpligt genom väggarna. Golvvärme ökar problemet ännu mer genom att jordmassan under huset tenderar att värmas upp och det ökar ångtrycket under huset så än mer fukt strömmar upp.

En lösning som jag tror på är att gjuta fristående betongplintar för bjälkarna och sätta in nya bjälkar på traditionellt vis. Sedan fylla hålrummet med cellglas som är ett material som annars används som tjälisolering i vägbyggen. Cellglas har ingen kapillärkraft och släpper igenom fukt i gasform. Sedan sätter man in ett golv som släpper igenom fukt. Till exempel ett oljat trägolv. Då finns det ingenting som stör den urgamla fuktvandringen upp genom golvet och därför ökar inte fuktbelastningen på väggarna.

En annan lösning är att ta upp ventialtionshål i stenfoten och bygga en traditionell trossbotten och isolera trossbottnen med ekofiber. Då blir det en torpargrund.
Ekofibern kan ta upp och ge ifrån sig fukt och gör att det blir mindre mögelrisk än om man isolerar med bergull eller glasull.
Vi konsulterade ganska många - och man kan väl säga att alla inte är helt överens. I och med att man inte eldar i hus längre och murstocken inte kan hjälpa till att torka ut grunden så får man ganska annorlunda förutsättningar. Risken är att tilluften dras genom golvet istället för genom ventiler/fönster och så drar man in all fukt istället. Men den som lever får se ;-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.