Hej !

Lite vedpannefunderingar .

Hur tänker folk i allmänhet när det gäller vedpannor ? Vad anses som en rimlig återbetalningstid på ett dylikt system ?
Och var ska man dra gränsen för när det anses "onödigt/olönsamt" att införskaffa ???
 
Olika förutsättningar och värderingar avgör för varje enskilt fall. Omöjligt att säga med andra ord. Jag kör ved eftersom jag satsade på det när jag från noll byggde nytt för typ tretton år sen.
 
Det beror på hur lång livslängd de installationer du behöver göra har. Har grejerna inte betalat sig innan de är slut känns det väl inte som en så lyckad investering rent ekonomiskt. Hur mycket du sparar beror såklart på vad du har för anläggning innan samt vad du betalar för veden. Ved kan ju vara i princip gratis.

Vad räknar man med för livslängd på pannor och tankar? (Det fanns ganska nya i huset vi köpte, så vi funderade inte så mycket på det.)
 
Smaksak..:)
 
DEt är sällan saker du köper betalar sig. Vad har du för avbetalnings tid på tv och datorn?
Vissa saker måste man ha och de kostar. Det här med att räkna hem saker är lite lustigt tänk tycker jag. Man kan köpa bil för 300k utan problem med ett värmesystem för 100k ska löna sig vilket knappast bilen gör
 
Samma ställningsfråga som de som springer på gym, friskis, och annan som de glatt betalar 50kr gången för, men jobba några dagar om året för att kapa eller kyva ved skulle man aldrig orka. På tok för mycket jobb!!
 
Det är en mycket relevant frågeställning att fundera kring återbetalningstiden på ett värmesystem,
jämfört med ett annat, tex elpanna eller olja.

I mitt fall sparar jag ca 10 000+ kr per säsong.
Kostnaden var ca 75 000.
Livslängden är nog 50+ år utan annan service än sotning och byte av roster vart 10e år för ca 600 kr. DET är en lönsam investering!

Tulikivi bakugn.
 
Redigerat:
Skillnad på en lönsam investering och återbetalning. Ska det bli en återbetalning på ett värme system får man väl ha en turbin i skorstenen så man kan sälja el eller sälja värme till grannen.
För vare sig man tar, ved, olja eller någon pump så kommer det inte sättas in pengar på ett återbetalningskonto varje månad. Sen är det klart att det ena eller andra kan bli ett dyrare alternativ. Men får att nåt ska återbetala sig måste det ge en inkomst. sätt in en pump och sen sälja veden för att betala elen med pengarna kan ju funka om man inte gillar att elda själv
 
OK här klyver vi inte bara ved, utan även ord!

Vilken tolkning av "återbetalningstid" menar trådskaparen?

Man kan för övrigt tala om återbetalningstid (i gadbergs tolkning) även för en vedpanna.
Om man alltid sätter av X kronor/år för värme, och förbrukar mindre än X kronor/år.
Då kommer kontot att till slut svälla så att man kan betala av anläggningen.

Att klyva ord leder inte denna biobränsle diskusion framåt.
 
H
Återbetalningstiden är viktig att kalkylera med vid installation av värmesystem, tilläggsisolering, installation av treglasfönster osv.
Finns många som gör installationer som knappast kommer att löna sig under rimlig tid, exempelvis solfångare.
Vanligtvis utgår man från den uppvärmningskostnad man hade vid el- eller oljeuppvärmning.
Har man vid oljeeldning en årskostnad för uppvärmning på 25000 och installerar ett vedsystem för totalt 100000 som ger en årskostnad för uppvärmningen på 5000 så har man vedanläggningen betald på 5 år.
Behöver man låna pengar till vedanläggningen blir återbetalningstiden längre.
Likaså blir återbetalningstiden längre om man inberäknar att dessa 100000 under 5 år hade gett en avkastning på kanske 20%.
Alla dessa faktorer måste tas med i beräkningen.
 
Jo jag är med på hur ni tänker men jag undrar varför man tänker så?
DEndär summan man alltid sätter av till värmen kan man ju justera så den bara är lite högre än investeringen. Vad man än väljer. Visst kan man ju sätta den summan allra först och sedan välja värme utefter den.
Varför är återbetalningstiden så viktigt när man räknar på saker man gör i ett hus? Är mest det jag undrar. Man räknar ju inte så med thailandsresan eller bilen och då är väl värmen i huset viktigare?
Saker och ting till huset kostar och man kan inte räkna med att alla dessa saker man gör för att få ett trevligare inomhus klimat ska betala sig.
 
Man får ju göra en elementär investeringskalkyl:

Då måste man veta:
1) Investeringens storlek (kostnad)
2) Hur mycket man sparar tex per år på investeringen
3) Kalkylräntan (Skall åtminstone vara högre än den ränta du ev betalat på ett lån för investeringen, alternativt högre än vad du förmodas få i avkastning på de pengar du har utifall du inte behöver låna)..

Som tumregel skall nog kalkylränan vara > 5-10%, helst 10 eller mer...Sen måste man ju även jämföra med andra alternativa investeringar (tex värmepump)...

Dvs har det betalat sig på 10-20 år är det ok, men helst vill man ha en payback inom 5-10 år

Men hittar man en investering som betalar sig ännu fortare skall man prioritera den
 
Redigerat:
Tänkte bara dela med mig av hur jag räknat när jag planerat mitt framtida vedsystem.

Årsförbrukning ca 35 000kW. ~ 35000kr el/olja
~35 kubik stjälpt björkved = 8750kr.
Besparing per år =26250kr.

Kostnad för nytt system och pannrum ca 150 000, vilket under ovanstående förutsättningar "betalat sig" efter 5,7 år.
 
men man kan köpa billig ved med eller även ibland få ved om man sätter lite jobb bakom och ska man räkna vedklyvning som arbete eller fritid ?
säger man att man tar 50kr/timme man klyver ved så hinner man såga och klyva ett års ved på en dag och har man också fått veden till transportkostnad så kan ett års eldning bli på några tusen men räknar man det som fritid så kan man räkna att det är även billigare ändå

så allt beror på vad klyvning kostar och vad veden kostar men sen är frågan om man ska jämföra med att köra vidare med en el/olje panna eller om den är slut så man ska jämföra med att investera typ 50kkr i en ny elpanna eller om man ska lägga 100kkr på en värmepump så är det bara 50kkr mer än det billiga alternativet och kan man räkna på en kostnad där på 10kkr/år och med direkt el på 30kkr/år så ska man ställa det i referens och säger man att det kostar 100kkr och veden kostar några tusen så säg att vi ligger på 2-3kkr så är återbetalningen mycke snabb mot el och sen om man tycker det är värt jobbet och röken och allt det runt som det blir med ved för att ha en värmepump men är man inte för bekväm så


men sen så är frågan om det enbart ska gälla ved eller alla biobränsle så är typ pelets eller havre eller flis mindre jobb men då får man hoppas att det inte blir en skatt på allt CO2 som släpps ut så man måste skatta typ 4000kr/ton ved :@
 
miry skrev:
men sen så är frågan om det enbart ska gälla ved eller alla biobränsle så är typ pelets eller havre eller flis mindre jobb men då får man hoppas att det inte blir en skatt på allt CO2 som släpps ut så man måste skatta typ 4000kr/ton ved :@
Betyder det att jag kan få bidrag på 4000kr/ton min skog växer? Yippie! Allt prat om skatt på ved faller på en liten orimlighet. Hur ska det kontrolleras? Olje, el, pellets säljs i kontrollerad form mot kvitto men hur mycket ved passerar skattesystemet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.