Hejsan,

Jag har köpt mig en stuga där jag i närtid ska byta taket. ligger papp och lertegel idag.
huset har en skorsten som ej är i bruk mer än för köksfläkten.

skorsten har någon gång blivit inklädd i plåt, och det är här min fundering kommer in.
jag skulle, främst av ekonomiska skäl, vilja återanvända huven.

kruxet är att jag inte riktigt förstår hur den sitter fast, är det någon som har koll på hur det brukar vara?

själva halvmånen på ovansidan ser jag hur den sitter fast, borra ur några nit och lyfta bort.
sedan verkar den stora inklädnaden vara vikt på plats, eftersom hatten är större än kroppen på skorstenen. antar jag kan vecka ut den för att ta loss den?

jag ser även att den är nitad nertill, så jag gissar att inklädnaden är i flera delar? en bottendel som ligger rakt emot pannorna (löst?) och sedan själva inklädnaden som är nitat i bottendelen.

är det så man brukar göra? brukar det gå att demontera och sedan återmontera en inklädnad?

självklart ska stålbandet som håller en anntenn högst upp tas bort. vet faktiskt inte om detstålbandet är monterat för att hålla antennen, eller om man har monterat antennen i stålbandet som egentligen är till för att låsa fast plåten i skorstenen?
 
  • Inklädd skorsten med svart plåthuven av halvmåneform på taket av ett hus med tegelpannor. En antenn är monterad med stålband bredvid skorstenen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en murad skorsten täckt med svart plåt, sittande på ett tak med tegelpannor, där plåten övergår och nitas vid taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inklädd skorsten i svart plåt med en halvmåneformad huv överst, nitar synliga på sidan och ett stålband monterat högst upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en svart fot av en skorsten innesluten i plåt med ett stålhölje och stålband fästa med bultar. Vid kanten syns även ett lager betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inklädd skorsten i svart plåt med natur och himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skorsten klädd i svart plåt, detaljerad vy där plåten möter taket med tydliga nitar och vikta kanter. Tegelpannor synliga runt plåtinramningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelpannetak med en skorsten klädd i plåt. Skorstenen har ett stålband upptill och plåtarna verkar vara nitade på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en inklädd skorsten där en hand lyfter en bit av takpappen från plåthuven, som ser ut att vara vikt och nitad på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Till en början är det ju inte säkert att du behöver röra huven alls. Det är ju bara om du byter dimension på läkten och därmed kommer för högt med pannorna. Risken är ju dock ganska stor att du på en gammal sommarstuga med lertegel har klenare dimension på läkten än dagens standard.

Till dina frågor.
Nej normalt sett går det inte enkelt att ”lyfta bort” en plåtbeklädd skorsten. Men en både bra och dålig sak med din skorsten är ju att den inte riktigt är gjord fackmannamässigt. Nu är det säkert lite enklare för dig att demontera den, men du måste ju fortfarande modifiera den för det nya teglet, annars finns som sagt var inget behov av att ta bort den alls.

Framsidan och baksidan ser ut att vara i ett stycke. Sidorna verkar vara nitade i sidovingarna. Alla dessa delar är sedan falsade ihop. Inne i dessa falser bör det sitta klammer som håller fast plåtarna i skorstenen.

Plåtbandet som håller antennen är just till för att hålla antennen och har inget med plåten att göra. Lustigt att det bara är ett band, brukar normalt vara 2 st så din antenn borde vara lite vinglig även om den (dumt nog) tar stöd mot nockpannan. Halvmånen borde du väl inte behöva röra alls?

Till en början, fundera på om du måste göra något med plåtskorstenen över huvud taget?
 
Det sitter bara bärläkt, och ingen ströläkt under pannorna , så det kommer bli en ny höjd tyvärr.

Om jag tolkar dig rätt så är således skorsten monterat, på plats, med 4 sidor, och bör således demonteras i 4 bitar? Vänster, höger, fram och bak? Jag tänkte man bara kunde veckla ut ett hörn och ta loss i en skarv, men mest troligt är alltså att fram och bak på något vis sitter fast i teglet?

Bottendelen, som ligger emot pannorna, som verkar vara en separat del, borde gå att demontera och återmontera inetr högre läge? Och sedan bör man kunna jag själva inklädnaden och koeta av den motsvarande höjningen av taket, och återmontera. I 1 eller 4 bitar beroende på de montaget?

Mvh Henrik
 
Är det verkligen en bottendel runt hela skorsten? Du ser ju bättre i verkligheten, men jag tycker det ser ut som fram och baksidan bara består av en enda plåtbit, medan sidorna är 2 delar?

Oavsett så måste du (om det är någorlunda normalt utfört):

Öppna upp falsarna försiktigt, demontera alla fyra sidor, baksidan först, sedan sidorna och sist framsidan.
Klippa alla sidor i ovankant så mycket som krävs. Återmontera sidorna. Fram först, sidor sedan och sist baksidan. Det ska sitta klammer i falsarna och dessa kan du troligtvis återanvända.
 
Aah så är det nog som du säger! Jag får helt enkelt vika upp falsarna försiktigt och se i vilka bitar dom kommer lös. Men då verkar det ju finnas hopp om att kunna återvinna det hela utan att ta in en plåtis 👍👍👍
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.