Hej,

Jag har varit på upptäcktsfärd på min egen vind och fått syn på två kapade kopparrör med för mig okänd funktion:

Två kapade kopparrör bland kablar och plaströr på en dammig vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan det vara gamla rör till ett expansionskärl, eller någon form av avluftning som fortfarande används?

Utöver mitt allmänna intresse, så kommer jag även att inom en inte allt för avlägsen framtid behöva byta bergvärmepump. Jag funderar på att då investera i frikyla och undrar om det är en tanke att kunna utnyttja dessa rör för att avleda kondensvatten?

Själva kylvätskan till de framtida fläktelementen förmodar jag att man ändå behöver dra upp via nya isolerade rör och då kanske man ändå fixar avledning av kondensvatten, så spekulationerna om de befintliga rören kanske är meningslösa..?

Tack för tankar kring detta!
 
Om du inte är HELT SÄKER på vart rören går, så använd dem inte ! ! !

I mitt hus finns ett kapat rör, som varit till för att avleda kondensvatten från FTX. Det visade sig senare att röret var felaktigt draget med fuktskador som följd. Röret kapades på vinden och ett nytt rör drogs till avloppsavluftningen istället. Det gamla avkapade röret kunde inte tas bort utan pluggades bara, så nu får vi hoppas att den informationen följer med huset i framtiden, så ingen får för sig att använda det igen.
 
Bra att du säger det, men jag ska absolut inte göra något innan det helt utrett, borde ha varit tydligare med det.

Jag är på grubblar-stadiet och funderar på vad som kan vara aktuellt att undersöka närmare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.