Hej!

Får imorgon äntligen nycklarna till mitt nya hus, 123 kvadratmeter lycka! Högt på prioriteringslistan står en renovering av badrummet då detta inte blivit gjort sedan förra ägaren flyttade in i början av 50-talet.

Nu till min fråga - finns någon möjlighet att återanvända kakel/klinkers tros? Det nuvarande är ett helt fantastiskt mosaikarbete med 1x1 cm stora bitar. Hade det inte varit för att fuktspärren från denna tid är opålitlig (obefintlig?) hade jag gärna sparat rubbet, men säg det försäkringsbolag som accepterar det...

Hälsningar
Karin
 
Om det inte finns ngn skada så är det väl ingen fara. Möjligheten att spara mosaik ser jag som fantastiskt arbetskrävande (inte omöjligt dock). Det är nog tusen gånger lättare att försöka hitta ngt likvärdigt.

På 50 talet var det vanligt med spontade träreglar som mellan/ytterväggar. På dessa satte man en tjärpapp, hönsnät, puts med vass som putsbärare och i bästa fall kakel. Oftast finns det badkar i samma rum med gjutet golv. Använder man badrummet som man tidigare gjort dvs bad med begränsad vattenbegjutnad håller det bra länge. Börjar man dock duscha etc så är det dessvärre bara en tidsfråga innan man har en präktig vattenskada.
 
Redigerat:
Precis som Abbe säger, det är ingen fara om det inte finns någon skada. Försäkringsbolaget lägger sig inte i åldern på ditt badrum däremot blir åldersavdraget ofantligt men följdskador omfattas fortfarande.

Att återanvända kaklet må vara möjligt men stökigt, tidskrävande och en del kan skadas så har du inte marginaler kan det i slutändan ändå bli för lite kakel kvar och omöjligt att komplettera.

Överhuvudtaget så är användningen av dagens badrum en av de största anledningarna till vattenskador. Allt längre duschar och oftare mot enstaka bad eller korta duschar förr ger naturligt en större belastning
 
Ser det som sjukt osannolikt att du kan återanvända kaklet/klinkret om du inte har vääääääääääldigt mycket tid och stort bankkonto. Teoretiskt sett så skulle du kunna köra med multicutter och skrapa bort allt fox/fix, men så fort du gör ett misstag och pajar någon ruta så börjar du få problem...

Varför behöver du göra om badrummet? Har du problem med fukt/mögel? Vad har du för material i väggar och golv just nu? Du kan ju bara byta handfat/toalettstol/dusch om det är slitet/fult. Sätt in en bra Paxfläkt så undviker du de mesta av problemen med mögel, givet att golvet är i betong och inte läcker vidare till andra delar av konstruktionen.

Kan du inte lägga upp lite bilder på badrummet förresten?
 
Det kan finnas asbest i fix och fog från den tiden. Kolla upp detta innan du gör något alls.
 
Tack för alla snabba svar!

Det är egentligen inget stort renoveringsbehov, både handfat och toalett är förvånansvärt fräscha (och ljusblå :)) och resten helt ok. Dock föredrar jag dusch framför badkar, och som flera av er påpekat kommer jag sannolikt duscha tillräckligt för att behöva en ordentlig fuktspärr.

En liten korrigering; badrummet renoverades troligen -64 och inget annat, jag mindes fel. Finns asbestrisk även i badrum från detta årtionde? hur tar jag reda på det?

Har någon av er försökt er på något liknande? ett alternativ vore ju att satsa på en fondvägg med gamla mosaiken och göra resten neutralt men i matchande färgskala.


Jag ska ta några bilder imorgon när jag fått nycklarna, lägger upp så snart jag kan!
 
tror det var någon gång på typ mitten av70talet dom slutade med asbest
man tar lös en bit och skickar in till någon företag som utför tester... Sök i forumet så kommer nog namn upp
 
Kanske kan det vara möjligt att bygga ett nytt modernt duschutrymme någon annanstans på de 123 kvadratmetrarna, och behålla det nuvarande, med sin mosaik, intakt?
 
Varför inte en duschkamin? Är det för enkelt eller kostnadseffektivt kanske en ångdusch/bastu är ännu bättre.
 
Duschkabin låter som ett mycket bra förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.