Jag vet en gubbe som justerat sin garageuppfart i sidled 1 meter och återanvänt sin egen asfalt till detta. För att få asfalten att fästa på gruset smetade han ut ett tunt lager cement innan han lade på asfaltbitarna. Asfaltbitarna hade han fixat genom att markera med krita och sedan skära upp med en betong/asfaltskärare.

Han säger att det här funkar bra och att asfalten ligger kvar.

Någon som har några synpunkter på den här metoden?

Eftersom kantstenslim brukar innehålla cement så tycker jag att det här borde funka. Liknande produkt, CONBIT:

http://www.mapei.com/SE-SV/mobile/p...IDProdotto=2020420011&IDTipo=1821&IDLinea=112

Betong brukar suga fast hyfsat på asfalt. Det är mitt intryck. Så smetar man ut vanlig betong och lägger på litet asfaltbitar så borde man få hyfsad vidhäftning mot ett underlag av grovt, packat grus eller makadam.

Motargument?
 
JanneJanne123
D Differentialen skrev:
Jag vet en gubbe som justerat sin garageuppfart i sidled 1 meter och återanvänt sin egen asfalt till detta. För att få asfalten att fästa på gruset smetade han ut ett tunt lager cement innan han lade på asfaltbitarna. Asfaltbitarna hade han fixat genom att markera med krita och sedan skära upp med en betong/asfaltskärare.

Han säger att det här funkar bra och att asfalten ligger kvar.

Någon som har några synpunkter på den här metoden?

Eftersom kantstenslim brukar innehålla cement så tycker jag att det här borde funka. Liknande produkt, CONBIT:

[länk]

Betong brukar suga fast hyfsat på asfalt. Det är mitt intryck. Så smetar man ut vanlig betong och lägger på litet asfaltbitar så borde man få hyfsad vidhäftning mot ett underlag av grovt, packat grus eller makadam.

Motargument?
Blir det snyggt?
 
harry73
Det var ett nytt sätt att återanvända asfalt :D
Kan du ta bilder och visa upp? Skulle vara intressant.

Vist funkar det, på samma sätt som markplattor funkar.
Cementen kan möjligtvis göra att det blir enklare att sätta asfaltplattor i rätt höjd utan padda. Det kan också göra att det fastnar lite grus under asfalten som gör plattan tjockare och tyngre.

Sedan tror jag inte det blir snyggt, och man får problem med ogräs i skarvarna. Men visst har man tid och ork att testa och är man inte rädd för att göra om, kan det vara en billig lösning i väntan på lönehöjningen eller lottovinsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.