Tjena,

jag undrar hur fast jag måste dra åt plast pem-kopplingar?? Jag håller just nu på med att bygga ett regnvatten-system med ibc-tankar som är ihopkopplade med just sådana kopplingar. Måste man dra åt den blåa plast muttern i botten? Jag drog åt dom för hand så mycket jag orkade och det är tätt. Nu undrar jag dock om detta räcker om man har trycksatta slangar? Just nu är det ju inte så mycket tryck på ledningarna, men jag funderar på att dra vatten in i garaget och då vill jag helst också ta sådana kopplingar för att dom är hyfsat billiga och funkar fint än så länge. Men som sagt, ska man dra dom i botten? Eller räcker det för hand och sen lite till??

Trevlig kväll Christopher
 
  • Blå plast PEM-koppling med tre anslutningar för vattenledningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Regnvattensystem med flera ihopkopplade IBC-tankar och blå PEM-kopplingar vid en husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IBC-tankar anslutna med blå plast PEM-kopplingar för regnvattensystem vid husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
När jag gick skolan så gick vi igenom pem på ungefär 5 minuter (det var inte direkt igår heller :))

Då lärde dom ut att plastkopplingarna är täta med bara handkraft men att man skulle dra lite till med lämpligt verktyg.

Prk kopplingar ska dras i botten utan att överdriva dock. (inte det du frågade om)
 
  • Gilla
Christopher Persson
  • Laddar…
Krilleman
Från vilken tillverkare har du handlat dina plast-kopplingar?

Finns det ingen monteringsanvisning?

Det ser ut som din bild visar Dahls egna "altech".
Då gäller följande, men man kan ju undra hur hårt man drar för att uppnå "hårt åtdragen" :thinking:

https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/mont_212_2510700_gruppfil.pdf

Monteringsanvisningar för plast-rörkopplingar från Dahls med bilder på kopplingar och instruktioner om att dra åt muttern hårt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Christopher Persson och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Det ser ut som din bild visar Dahls egna "altech".
jag googlade bara snabbt, har lite olika sådana, delvis Bauhaus skulle jag gissa och delvis från en annan leverantör jag inte känner, följde med ibc-kopplingssatsen jag köpte i tyskland.

men som rickard skrev (och du ju också) räcker det antagligen med handkraft och sen lite till... det var det jag tänkte, men var inte säker. Och i trädgården spelar det inte så stor roll, men om man drar in vatten i garaget ska det ju bli bra :)
 
Krilleman
Kanske köra plast utvändigt då och PRK (bottendraget) invändigt?! :thinking:
 
  • Gilla
Christopher Persson
  • Laddar…
Jag gör precis som beskrivet ovan - först för hand så mycket jag kan, sedan tar jag en stor polygrip och drar lite till, gissar på ett kvartsvarv ungefär. Sedan sitter det för evigt.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Kanske köra plast utvändigt då och PRK (bottendraget) invändigt?! :thinking:
låter som en bra idé... tycker bara att plastkopplingarna är så smidiga att montera, om jag ska köra prk behöver jag en stor nyckel att dra åt plastmuttern, men känns lite tryggare måste jag erkänna...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.