Följde inte med någon monteringsanvisning på klämringskopplingarna från bauhaus står Eagel på muttrarna så bra om någon kan hjälpa mig med detta är 15mm koppling, ska det smörjas på gängor och konor?
 
Åsa Lund
Kolla med Bauhaus?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kolla med Bauhaus?
ja och ingen vet riktigt :(
 
Staffans2000
Är det en vanlig klämringskoppling för kopparrör?
Om så. Skruva åt den med handkraft till det tar emot. Runka gärna lite samtidigt. Min "momentnyckel" är inbyggd i min arm, men jag gissar att du bör dra muttern ett varv eller lite till. Det är lätt att dra för mycket, eftersom motståndet inte ökar nämnvärt ju mer du drar. Klämringen får under inga omständigheter titta fram mellan rör och mutter. Då har du dragit åt hästeväg för mycket. Själv lägger jag lite grafitpasta på klämringen. Det går också bra att spotta på den. Gängorna skall inte smörjas.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Runka gärna lite samtidigt.
:surprised: Menar du verkligen det? :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
kulle och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det går också bra att spotta på den.
Tror han är på fel forum :rofl:
 
  • Haha
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Immobil Immobil skrev:
:surprised: Menar du verkligen det? :thinking:
I röret alltså. Så muttern säkert gått i botten med handkraft.

Staffan
 
Skånepöjk
Smörj gängorna och möjligtvis lite på klämringen. Dra åt tills det blir motstånd, då drar du lite till.
det är svårt att dra för hårt om du inte tar i så in i helvete...
 
Staffans2000
Lulaua Lulaua skrev:
Tror han är på fel forum :rofl:
Egentligen behövs ingen smörjning alls på så klena dimmentioner. Men mer för sakens skull och för att de äldre rörmokarna, som tagit mig under sina vingars beskydd, sa att jag skulle göra så. Hade jag däremot smort gängorna, hade det gamla epitetet "djävla hjälpardjävel" ekat mellan väggarna.

Staffan
 
Immobil Immobil skrev:
:surprised: Menar du verkligen det? :thinking:
Bättre än Locher-pasta! :rofl:
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Egentligen behövs ingen smörjning alls på så klena dimmentioner. Men mer för sakens skull och för att de äldre rörmokarna, som tagit mig under sina vingars beskydd, sa att jag skulle göra så. Hade jag däremot smort gängorna, hade det gamla epitetet "djävla hjälpardjävel" ekat mellan väggarna.

Staffan
Vid rörmokarens nästa besök kommer han blir glad att du har smort gängorna. Gamla kopplingar lossna mycket lättare när de har smorts.
 
Staffans2000
L lostinsweden skrev:
Vid rörmokarens nästa besök kommer han blir glad att du har smort gängorna. Gamla kopplingar lossna mycket lättare när de har smorts.
Så små kopplingar tror jag aldrig att jag haft problem med. Men det gör troligtvis ingen skada om man är van vid att dra smorda diton. Risken finns att en ovan tar i för mycket, pga det ringa motståndet.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.