Hej. Vi ska bygga hus med en ganska stor prefab firma. Känner oss själva väldigt osäkra på byggprocessen och vill ha en KA som är med några gånger på bygget och "håller koll".
Undrar om det är ngn som vet vilka som är de "kritiska" momenten, där det vore lämpligt att KA kommer ut på bygget och kikar? Bygger på platta.
 
Ingen som kan ngt om detta?
 
Mikael_L
Hej, och välkommen till forumet.

Om KA finns det mycket att prata om ... :surprised:
Bara i det här forumet finns det spaltmetervis skrivet.

Men några saker:
Många husföretag erbjuder en KA "gratis". Går ni på den enkla lösningen så får ni troligen en KA som mer går husföretagets ärenden än dina.
Det kan gå bra ändå, men man måste iaf varna för detta. Min far byggde smålandsvillan och "tog emot" den KA som SV erbjöd, husbygget gick bra iaf. Men man kan undra hur KA skulle agerat om det hade blivit ett strulbygge, KA var t.ex. inte en enda gång ut och tittade på byggplatsen.

En vän till mig byggde helt själv i lösvirke, även hans KA var helt osynlig på byggplatsen under hela byggtiden. Man kan tycka att dom rätt mycket betalt för att:
1. Skriva ut sin kontrollplan-mall.
2. Deltaga i byggsamrådet
3. Kryssa i kontrollplanen, och sända den till kommunen.
Jag skulle också vilja ha ett sånt jobb.

Sen finns det en massa KA som är värda sin vikt i guld.
Dom är ute ofta och kikar, är engegerade, tillåter inte bygglaget ta några idiotiska genvägar och står verkligen på byggherrens sida.

Glöm inte heller att Kvalitetsansvarig inte har nåt med kvalitet att göra, egentligen. Men man kan ju tro det med tanke på namnet.
KA är egentligen kommunens förlängda arm för översyn av att samhällets krav uppfylls, dvs att bygglovet och Boverkets byggregler (BBR) följs.
Så vill ni att KA även ska övervaka själva byggkvaliten så kanske han vill ha lite mer betalt.

Hur ofta dom kommer och kikar och på vad skiljer sig alltså mycket mellan KA och KA, dvs mellan 0 (noll!) ggr till ett tiotal, typ.

Mitt tips är att vill ni ha en engagerad KA så var noga med att fråga vad hans åtagande innebär, dvs antal platsbesök och vad han besiktigar, få det dessutom på papper.
Annars kan ni lika gärna ta den allra billigaste ni finner och se pengarna som bortkastade.
 
nypådetta skrev:
Undrar om det är ngn som vet vilka som är de "kritiska" momenten, där det vore lämpligt att KA kommer ut på bygget och kikar? .
Kritiska moment:
- markförhållanden efter schaktning.
- grundläggningen innan gjutning. (kontroll av armering, isolering, installationer)
- Stomresningsdagen (väderförhållanden, ev. transportskador, hopsättning av bärande delar.)
- tätt hus. (att stommen är rätt sammanfäst, uttorkning av betong börjar, täckning av yttertaket.
- Innan gipsning. (att isolering och plastfolie i ytterskalet är rätt, Installationer i väggar etc.)
- påförande av tätskikt i våtrum.
- slutbesiktning. (alla intyg finns framme, allt är färdigställt, bygget stämmer med bygglovet)
 
Tack för svar!

Jo, har läst en del om KA här på forumet, men aldrig hittat riktigt det jag är ute efter..dvs mer om de kritiska momenten.
Vår säljare har från början varit väldigt tydlig med att en KA är skild från deras firma, och att de ej vill vara delaktiga i anställningen av KA (för vår skull). Dessutom rekommenderar de en som övervakar byggkvaliten, vilket vi också tycker är viktigt, och vi är villiga att betala mer för det. Men de är inte så lätta att hitta dessa "bra" KA.

Har fått ett förslag (skriftligt) på KA-uppdrag med 3 besök ute på byggplatsen, men har svårt att bedöma om de besöken är relevanta, om det finns viktigare moment än dessa, om det finns fler viktiga moment än dessa. Så tack Volvo för konkreta moment! Skulle tro att dessa 3 besök täcker in allt utom markförhållanden efter schaktning, och besök på stomresningsdagen....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.