Jag bor i ett radhus med två våningar plus källare. Genom att jämföra konstruktion av innerväggar med den tekniska beskrivningen av huset har jag konstaterat att innerväggen som delar huset på längden är bärande och likaså väggen mellan kök och hall samt väggen mellan matrum och vardagsrum.
Jag vill riva väggen mellan kök och matrum och eftersom den är bärande måste den växlas av.
Arkitektonisk ritning av en lägenhet med kök, vardagsrum, sovrum, hall och toalett, mätningar angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag dock blivit lite fundersam på om den väggen verkligen är bärande. Jag har tittat på råsponten i taket och konstaterat att riktningen är olika i olika delar av huset. I kök och matrum löper den åt ett i en riktning och i vardagrum och hall en annan. Rimligtvis är bjälkarna i bjälklaget vinkelräta mot råsponten. I så fall sluter jag mit till att bjälkarna går ungefär så här:
Planritning över en bostad med kök, vardagsrum, hall och matplats/sovrum, markerade måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det rimligt att så är fallet? Utanför kök och matrum så finns en balkong på övervåningen och dess bjälkar stämmer med detta. Vad innebär det i så fall för väggen mellan matrum och kök? Är den inte bärande, trots sin kraftiga konstruktion?
 
Är det pelare och en avväxlingsbalk i framkant av balkongen?
 
Nej. Balkongens framkant hänger fritt.
 
Bjälklaget borde gå tvärs huset
 
F fribygg skrev:
Bjälklaget borde gå tvärs huset
Det stämmer inte med hur råsponten i innertaket sitter hos mig.
 
Kan det inte råka vara dubbla lager där?

Våningen ovanför, hur ligger golvet, kan du inte få någon ledtråd där?
 
Golven på övervåningen är flytande trägolv och i badrummet klinkers, så inga ledtrådar därifrån.
 
Som nämnts så är det ”naturliga” att golvet ligger tvärs byggnaden. Dock kan det mycket väl vara som du säger i och med att balkongen konsolar ut. Om du inte har ritningar kan det vara en idé att öppna upp och kika för att säkerställa hur det ser ut. Har du ritningar på grunden kan du också få lite hjälp om hur bjälklaget ser ut.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Under bottenvåningen är ett källarplan. Bjälklag mellan källare och bottenvåning utgörs av 15 cm armerad betong. I källaren finns en bärande innervägg som löper genom husets längdriktning (vertikalt på nedanstående bild).
Ritning av källarvåning med hobbyrum, bastu, tvättstuga, pannrum, WC och gillestuga. Mått specificerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har nu kört regeldetektor i kökstaket och den visar att reglarna löper enligt min skiss ovan. Tyvärr kan jag inte mäta i något annat tak eftersom det endast är köket som har takbeklädnad (masonit) som ligger dikt an mot råsponten.

Detta tyder på att väggen inte skulle vara bärande. Jag ska öppna upp vägg-takvinkeln till helgen för att förhoppningsvis se hur det är konstruerat.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Öppnade upp ytskikten i köket ör att kolla hur det ser ut. Bjälkarna i köket går som på min skiss. En av dem löper dock paralllellt med och direkt över väggen jag vill riva. Den är också helt rak till skillnade från de mitt i rummet som har en liten böjning (nedhäng på mitten). Väggen får nog därför anses i viss mån bärande så jag kommer att sätta in en balk. Lasten torde dock vara betydligt lägre än i fallet med vinkelräta bjälkar som är det jag låtit räknas på. Eller tänker jag fel?
 
Du behöver göra en konstruktionsberäkning av hur kraftig balk du behöver i vilket fall som helst, och söka bygglov. Har du inga riktiga ritningar? Sektionsritningen visar ju vad som är bärande, även om det rimligtvis är hjärtväggen som är det hela vägen, trots bjälklag på "fel" håll i den delen.
 
Saknar konstruktionsritningar och sektionsritningen är inte tydlig vad gäller detta. Dock tyder dimensionen på väggen på att den är bärande.
Bygglov behövs ej men bygganmälan.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Har du kikat hur de ligger i materien också?
Är det bara en regel som ligger över väggen är den inte bärande så egentligen behöver du ingen balk utifrån informationen i tråden. Däremot kan det kännas lite annorlunda när man går på övervåningen då ett ”stöd” för bjälklaget har försvunnit.
 
Har inte öppnat upp för att se i detalj men det verkar gå en regel ovanför väggen. Jag vill inte att den ska börja svikta när väggen försvinner även om det är ofarligt så vill jag stötta den med en limträbalk.
Frågan är om väggen klassas som bärande (med krav på bygganmälan vid ändring) eller inte? Jag slipper ju gärna byråkratin och kostnaden om bygganmälan är onödig men tänker inte fuska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.