Hej,
Är det någon som vet vad det är för starkt lysande "stjärna" brevid månen som man kan se just nu?
De senaste veckorna har den vandrat från strax under månen till numera (4 jan 2009) nedan och ganska långt till höger om månen.

Jag kollade och ISS skall inte vara synlig från Svergie just nu.

Mars syntes förra året brevid månen - kan det vara Mars igen ?? Har inte Mars en cykel som inte matchar Jorden - och då borde den mao INTe vara på samma ställe som förra året ??

Jag har försökt att googla - men hittar inget bra :(
Fråna början var jag bara nyfiken, eller avfärdade det med ett "det är nog bara nån satellit" - men nu är jag riktigt nyfiken :)
/K
 
update: Hittade en annan blogg där han säger att det iaf är Mars:
http://tobbejonsson.se/2009/january/ser-man-mars.html

Ser väldigt likt ut så kanske Mars bara har förskjutit sig en liten bit men fortfarande exakt ett år sedan förra gången ligger "brevid" månen :)

Det finns en del kommentarer som säger att det är Venus eller Juptier också - någon här som vet mer ?

/K
 
Hittade information här:
http://www.aquilastronomy.com/

"Mars har varit försvunnen från natthimlen sedan augusti 2008 och återkommer inte förrän i juni 2009."

Om Venus:
"Fr.o.m. mitten av oktober 2008 har planeten visat sig i sin skepnad som s.k. "aftonstjärna" (innebärande att den kan ses i anslutning till solens nedgång). Den lyser under januari i skymningen och ytterligare ca 4 timmar efter solens nedgång. När den börjar visa sig står den en bra bit över horisonten i söder till sydsydväst, men vid sin nedgång står planeten i västsydväst. Eftersom Venus är himlens ljusaste objekt näst efter solen och månen kan man svårligen missta sig på den när den visar sig."

Tror att det är Venus.
 
Kan det vara Uranus ni ser? Så här ser himlen ut från sydöstra Gotland just nu:
 
  • Uranus 090104.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Definitivt Venus utan att tveka. Uranus är betydligt ljussvagare, Utan att vara säker så kan jag i alla fall ganska säkert säga att uranus inte är synlig för blotta ögat. Venus, Mars, Jupiter och Saturnus kan man se med blotta ögat. Tittar man i kikare kan man runt jupiter se fyra månar. Dessa kan man se flytta sig runt planeten om man tittar med några dagars mellanrum och noterar läget. Men som sagt detta som vi ser nu är Venus.
 
Om inte Uranus går att se, så håller jag med. Har inte varit ute och kollat på ett tag. Venus lyser dock som en strålkastare.

Jupiter kan man även känna igen på den röda ringen vilken faktiskt syns med en halvskaplig kikare (jag har en 80X).
 
Det verkar troligt att det är venus - skall kolla ikväll igen :)
Men "pricken" är ju såpass stark att man först kan tro det är ett flygplan på ingående ,förutom att det inte rör sig :)

/K
 
Nu är jag för sen, men det är aftonstjärnan/morgonstjärnan. Venus.
Var väldigt vackert för en vecka sedan då månen bara var en tunn skära en bit ifrån.
http://www.heavens-above.com/selecttown.asp?CountryID=SW finns karta, sök på din ort eller närmaste större ort.
Välj Whole sky chart.

Genom att man kan välja datum och klockslag så kan man titta framåt/bakåt hur det såg/kommer se ut.
 
Slår ett slag för det helt fantastiska programmet Stellarium. Snyggt (och open source) program som visar din stjärnhimmel efter att du matat in koordinaterna. Sedan är det bara att panorera runt och lära sig alla stjärnbilder och stjärnor. Med "nattläge" och skärmen nedskruvad är det bara att ta laptopen med sig ut och stå och jämföra. Körde detta en del i höstas ute vid stugan där man slipper ljusföroreningar. :)
 
Det intressanta med Venus är att den för oss jordbor lyser som starkast när ungefär en fjärdeldel av "skivan" är solbelyst, istället för "full-Venus".

Det hela beror på att vi är i princip som närmast planetbanan vid detta tillfälle och denna "månskära" blir skenbart större än den helt täckta planeten blir längre bort. Det är därför ljuset från den tenderar att variera så väldigt.
 
joflopp skrev:
Slår ett slag för det helt fantastiska programmet Stellarium. Snyggt (och open source) program som visar din stjärnhimmel efter att du matat in koordinaterna. Sedan är det bara att panorera runt och lära sig alla stjärnbilder och stjärnor. Med "nattläge" och skärmen nedskruvad är det bara att ta laptopen med sig ut och stå och jämföra. Körde detta en del i höstas ute vid stugan där man slipper ljusföroreningar. :)
En kollega hade ngt liknande på sin IPhone.. Med den inbyggda gps:en kunden man direkt i mobilen se det du släpade med din dator för.. :) Grmt coolt.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.