Hej,

Har gått vidare till sista steget i en rekrytering för en tjänst som controller. Ska intervjuas/utvärderas av en psykolog i ett så kallat ”assessment center” (första gången för mig). Inför vår träff ska jag göra följande tester på nätet: numerisk, logisk och verbal förmåga samt personlighetstest (gjort detta flera gånger förut).

Hittar inget konkret om vilka frågor och problem man vanligtvis ställs inför vid en sån utredning. Syftet beskrivs väldigt tydligt dock.

Kan ni ge exempel på konkreta frågeställningar och problem som man kan få i såna utredningar? Så kan jag förbereda mig så gott det går. Ni får gärna komma med så många frågeställningar och problem som möjligt.

Oerhört tacksam för all hjälp jag kan få.
 
Först ska du avlägsna ditt användarnamn här, det passar inte alla.
När jag blev frågad om mina svagheter har jag alltid svarat: Det bör ni fråga min fru om, då var det löst. Va du själv, låtsas inte om någonting.
För oss är det extremt viktigt att kandidaterna kan uttrycka sig väl i skrift på svenska och engelska. Många kan inte ens skriva kompletta meningar.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Först ska du avlägsna ditt användarnamn här, det passar inte alla.
När jag blev frågad om mina svagheter har jag alltid svarat: Det bör ni fråga min fru om, då var det löst. Va du själv, låtsas inte om någonting.
För oss är det extremt viktigt att kandidaterna kan uttrycka sig väl i skrift på svenska och engelska. Många kan inte ens skriva kompletta meningar.
Jag skulle säga att ett sånt svar om "fråga min fru om" tyger på att man inte tar intervjun på allvar. I fall som en tjänst som controller är det rätt puckat. Uppmärksamhet. välformulerade och genomtänkta svar passar en sån tjänst. Inte gubbaktiga.

Det roliga är dock med många lämplighetstester på hög nivå att.... Det är omöjligt att svara på alla frågor. Jag gjorde ett "logiskt och matematiskt" test under överseende av psykolog. Av 60 frågor fick jag 15 rätt och hade påbörjat lösningar på 10 till. Det gav att jag var bättre än 99,5% av provtagarna.

Det i princip alla tester har är att det är mer eller mindre omöjligt att förbereda sig.
Förutom. Ät bra. Sov ordentligt. Drick lagom med kaffe.

För övrigt gillar jag ditt användarnamn :)
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Tycker man ska se AC som ett "ytterligare verktyg" för att få fler pusselbitar om en kandidat.

Då vi ledde och genomförde Assessment Center för säljare och försäljningschefer fick de även göra rollspel och case. Vissa där de fick förbereda sig och andra där de fick uppgiften direkt. Inget konstigt de fick t ex möta en helt vanlig kund att ta hand om. Eller var de chef fick de ha ett kortare inledande medarbetarsamtal, göra en presentation av en normal arbetsuppgift i det kommande arbetet osv. Självklart anpassade man det så att det funkade med deras bakgrund. Där man t ex förväntar sig olika bakgrundskunskaper från en som jobbat inom branschen i 20år jämfört med då man testar en ung och oerfaren kandidat. Men det går ganska bra att då hitta ett "liknande vardagligt" område som visar hur man tar tag i en sak, kommunicerar osv.

Var dig själv och gör bara som du brukar. De är inte ute efter att "sätta dit dig". De vill bara försöka klura ut hur du tänker, vem du är och hur du kan tänkas agera i olika normala situationer. Man ska ju tänka att "båda ska passa för varandra". Så man är ju inte betjänt av att få ett jobb som man sen inte passar för heller.

Det intressanta är faktiskt hur ofta de teoretiska papperen, testerna, personliga brev osv gav en bild för att sen efter ett AC så kunde det förändras. Dvs den som såg stark ut på papperet blev lite tunn när de skulle visa upp sina färdigheter och tvärt om de som såg lite tunn ut på papperet kunde verkligen "växa" när man fick prov på hur de hanterade en faktisk situation. Dvs en del är bra på att framhäva sig själv i skrift medans en del andra är stark på att göra saker mer "hands on". Sen är inte det ena bättre än det andra bara olika.

Lycka till!
 
  • Gilla
Mjolnir och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar. Jag får ta det lite som det kommer då
 
Lite återkoppling, hela intervjun gick superbra med toppenresultat på testerna som gjordes inför mötet. Det enda som inte gick superbra (varken bra eller dåligt) var en övning där jag fick några sidor med ett case där jag skulle lösa ett problem, en större del av problematiken låg utanför min erfarenhet och mitt område, gick dock helt OK. Kändes mer som en lednings- och HR-fråga med stöd från controller i de finansiella bitarna.

Kort beskrivet: en konsultfirma inom IT ska göra kostnadsbesparingar på personalfronten genom outsourcing till lågkostnadsländer, kommer därför bli nödvändigt med nedskärningar av ordinarie personal. I en av problemformuleringarna skulle jag skissa en process som visar hur vi bör genomföra arbetet med nedskärningarna.

Till er som kan detta, hur går det till när man vill säga upp personal? Skulle uppskatta en grov överblick av vilka moment som brukar/bör göras i ett sånt scenario, gärna i punktform och i den ordning det bör ske.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.