Hej,
På kort tid har låset i dörren till lägenheten börjat strejka. Se bifogad film. Det är samma resultat med olika nycklar. Min bedömning är att när låskolven inte stannar fullt inne så går det inte att låsa, och när den på något sätt inte hamnar längst ut i ytterläge så går det inte att låsa upp. Ibland kan man stå och jävlas en bra stund innan det släpper. Min fråga är nu till alla er låsproffs, räcker det med att byta kistan? Behöver jag byta låscylindrarna? Måste jag byta hela klabbet?



Mvh
 
  • Gilla
Bandyroad
  • Laddar…
Hur blir det om du använder låscylindern på insidan?

Du kan även prova att byta plats på låscylindrarna, bara för att kunna utesluta cylinder eller låshus.
Tänk bara på att skruvarna som håller bägge cylindrarna sitter via den cylinder som normalt är på insidan, så när du byter plats på cylindrarna så hamnar skruvarna på utsidan.
 
Du kan vrida nyckeln i låscylindern så den fungerar problemet beror snarare på låshuset.
Jag hade bytt ut låshuset (ASSA 2000).
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Hur blir det om du använder låscylindern på insidan?

Du kan även prova att byta plats på låscylindrarna, bara för att kunna utesluta cylinder eller låshus.
Tänk bara på att skruvarna som håller bägge cylindrarna sitter via den cylinder som normalt är på insidan, så när du byter plats på cylindrarna så hamnar skruvarna på utsidan.
Jag testade med olika nycklar även på insidans låscylinder och det var samma resultat.
 
F FraxinusExcelsior skrev:
Jag testade med olika nycklar även på insidans låscylinder och det var samma resultat.
Eftersom det är samma problem via bägge låscylindrarna så sitter felet i låshuset.

Byte av låshus, hade bytt till ASSA 2002 eller 2005, bägge har hakregel istället för låskolv.
2002 manövreras låshaken cylinder/vred.
2005 manövreras låshaken med trycket och cylinder/vred spärrar trycket.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom det är samma problem via bägge låscylindrarna så sitter felet i låshuset.

Byte av låshus, hade bytt till ASSA 2002 eller 2005, bägge har hakregel istället för låskolv.
2002 manövreras låshaken cylinder/vred.
2005 manövreras låshaken med trycket och cylinder/vred spärrar trycket.
Det ser ut arr vara en säkerhetsdörr/branddörr och då är chansen stor att det är stålkarm, 2002 och 2500 har annan hålbild i slutblecket så kan det vara knepigt att byta.
Om det är en träkarm med säkerhetsslutbleck så är det lätt att byta slutblecket så 2002, 2500 passar.
 
1 123abc skrev:
Det ser ut arr vara en säkerhetsdörr/branddörr och då är chansen stor att det är stålkarm, 2002 och 2500 har annan hålbild i slutblecket så kan det vara knepigt att byta.
Om det är en träkarm med säkerhetsslutbleck så är det lätt att byta slutblecket så 2002, 2500 passar.
Ja det är en stålkarm, slutblecket ser ut att vara integrerat i karmen, se bild. Då antar jag att jag måste fortsätta med samma serie (2000)? Synd, för 2000-serien är dyrare jämfört med era bättre förslag, även om jag hade köpt till nytt slutbleck.
Dörrkarm med synlig låsbleck, slitage, två skruvar, fönster och ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för tips!
När jag tittar på t ex den från Habo så kan jag inte se att den har uttag för vredet som sitter på insidan av dörren, mellan trycke och låscylinder. Jag markerade det på bilden nedan. Jag tar tacksamt emot fler "plug'n'play" tips som har uttag för vred och där slutblecket är oförändrat mot Assa 2000.
Dörrlås och handtag på trädörr, säkerhetsskruv markerad, låscylinder från ASSA, stålyta, inomhuslås.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om man läser produkttexten så har bägge låsen "hemmabekväm och bortasäker låsning".
 
F FraxinusExcelsior skrev:
Tack för tips!
När jag tittar på t ex den från Habo så kan jag inte se att den har uttag för vredet som sitter på insidan av dörren, mellan trycke och låscylinder. Jag markerade det på bilden nedan. Jag tar tacksamt emot fler "plug'n'play" tips som har uttag för vred och där slutblecket är oförändrat mot Assa 2000.
[bild]
Fotot visar andra sidan av låshuset den lilla skyddsplåten är vändbar.
Det låshuset motsvarar ASSA 2000 även fast det har hakkolv (hakregel).
 
Jag ringde Habo och det är med största sannolikhet så att 69192 passar, kanske krånglar stålkarmen, kanske inte. För 575 kr är jag beredd att testa. Tack för tipset om Bauhaus, vilket pris! Återkommer.
 
Det här går inte bra hörni.
Jag har nu försökt vid flera tillfällen att ta loss cylinderpluggarna. Enligt kl 10 och kl 14, samt kl 13 och kl 9. Jag har en bra tång med bra bett, drar i pluggen, försöker känna något, minst hack eller läge för nyckeln. Jag har försökt hela varvet runt, låst som olåst låshus. Jag har även försökt med 'juck-metoden', att dra och sedan trycka in cylinderpluggen och vrider nyckeln sakta runt. Ifall den på något sätt skulle kunna hänga sig och då missa läget när det är dags att hoppa ut. Jag har köpt låsspray (Certegos egen) som jag klämt i lite runt pluggarna, även lite i nyckelhålet. Cylinderpluggarna lossar ej.
Inspiration (d v s jag har redan testat): https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-far-man-ut-cylinderproppar.448165/
https://www.byggahus.se/forum/threads/assa-cylinderproppar-fastnat-far-inte-ut-dem.277187/

Bifogar bilder för bättre identifiering.

Tacksam för all hjälp.

Mvh.
 
  • Nyckel i låscylinder, metallplatta, träytterdörr, säkerhetsdetaljer, skruvar, ASSA lås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrkarm i trä, öppen, med synligt låshus, ASSA cylinderlås, nyckel insatt, skylt instruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En svetstång som man låser fast på delen som sticker ut kan underlätta, få då behöver man själv inte klämma åt greppet utan bara "dra" den rakt ut,
Ett låsande tångverktyg, ofta kallat en griptång, isolerad på vit bakgrund. Metall, justerbar, verkstadsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte det är det som är själva problemet. Jag tror inte heller att en svetstång är tillräckligt smal över näbben för att passa i hålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.