Hej.

Funderar på att byta låset till ytterdörren hemma men är osäker på hur mycket justeringar och dylikt som behövs för att kunna sätta dit en Yale Doorman L3. Huset är äldre och i dörren sitter idag ett ASSA Ruko 30 monterat med ett slutbleck märkt BODA 004014. Om jag förstått rätt är Ruko 30 osymmetriskt och det lär då kräva lite fräsande får att få dit ett Yale Doorman L3? Passar slutblecket eller behöver det också bytas? Är det sannolikt att något mer behöver justeras för att få till en installation?
 
Det befintliga slutblecket har ett plösmått på 14,5mm och det som medföljer Yale doorman har plösmått 15,5mm.
Om det inte fungerar så rekommenderar jag att du köper ett justerbart slutbleck t.ex 1487-11 så du kan erhålla rätt plösmått.
Då befintligt slutbleck inte har någon bom så är jag lite undrande hur det sitter i höjdled, hur långt över eller under centrum för låshusets övre fästskruv slutbleckets ovankant är?
Generellt så är enda skillnaden mellan sym och osym att stolpen sitter 7,5mm annorlunda mot låshuset så i värsta fall kan man bara försänka in stolpen 7,5mm högre så bör det passa.
Men i vilken höjd slutblecket sitter är det jag hade utgått ifrån när slutblecket saknar bom då yale doorman ut och insidans enheter täcker över det gamla urtagen för låscylinder och och trycke.
Rent tekniskt så bör du kunna använda befintligt slutbleck då det saknar bom, men du får ingen fördel av att det är en hakregel om slutblecket stämmer i höjdled.
Postar en ritning på slutbleck Boda 004012, 004014, 004020
Ritningar av tre olika slutbleck för dörrar, märkta 004012, 004014, 004020, med dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Ebyggbob
  • Laddar…
Tack för svaret. Om jag förstår frågan rätt så sitter slutbleckets ovankant ca 4,5 mm över centrum översta skruven i låshuset. Låter det rimligt? Är det värt att göra ett försök med befintligt slutbleck då, eller är det bäst att gå på ett nytt direkt?

Jag antar att när slutblecket saknar bom så blir säkerheten något sämre för låset? Går det att ordna vid senare tillfälle eller blir det fel om man monterar låshuset med befintligt slutbleck och sedan gör ett byte? Behövs då några andra justeringar också?

Jag har läste lite recensioner på Doorman om folk som inte fått det att fungera som det ska och försökt justera hur mycket dörren stänger (genom att justera list eller så) och det kanske kan vara att de haft ett plösmått som inte varit riktigt rätt, eller tänker jag fel då?
 
Felaktigt plösmått gör att kolvarna inte går in rätt i slutblecket vilket orsakar funktionsstörningar.
Det låter som en bra höjd om du tar ut lite uppåt för stolpen.
Stolpen höjs normalt 7,5mm vilket även skruven höjs och centrum till skruven bör ligga ca 1mm över slutbleckets ovankant, därefter finns det lite marginal då en dörr kan höjas eller sänkas.
Jag hade testat att höja stolpen ca 5,5mm och hoppas att det stämmer med de andra urtagen.
Teknisk ritning av lås och slutbleck med måttangivelser och installeringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hakkolv (hakregel) har egentligen mest fördelar i en pardörr så länge ställskruvarna (stödskruvar) bottnar mot en regel.
Som jag skrev tidigare så hade jag packat med ett ställbart (justerbart) slutbleck om jag skulle monterat en Yale Doorman i den dörrmiljön.
Det är möjligt att byta slutbleck vid ett senare tillfälle men för mig som yrkesman ska slutblecket bytas direkt för att det ska anses vara yrkesmässigt utfört.
 
Tack igen!

Undersökte lite närmare och noterar att det verkar som att urtaget för låskistan verkar ha justerats tidigare. Se bilder. Kan det vara så att det tidigare suttit en symmetrisk kista här som har bytts till en osymmetrisk? Jag har inte vågat skruva bort det befintliga ännu, har dock köpt på mig en Doorman. Avståndet verkar vara ca 7-8 mm som det sänkts (om det är så). Huset är gammalt (40-tal) och om jag förstått saken rätt har osym varit omodernt/ovanligt länge, så det låter märkligt att man ska ha bytt från sym till osym någon gång. Jag vet inte när befintligt lås sattes in.

Medföljande slutbleck är märkt 1487-2 och verkar passa bra in i befintligt urtag (förutom för stödskruvarna som jag lär behöva borra nytt för). Kan det vara så att det finns förutsättningar att sätta in Doorman och medföljande slutbleck utan att behöva justera någonting i dörr eller karm? Eller kan det tvärtom vara så att det krävs mycket justering av både kistans position och slutblecket?
 
  • Bild på ett urtag i en grön dörrkarm med en insatt metallplatta märkt med "Ruko 30", synliga skruv- och slipspår runt kanterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en dörrkants låskista med ASSA-märkning och justerat urtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand som håller ett metalliskt slutbleck i ett urtag på en dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en dörrkant med ett synligt justerat låskiste-urtag och ett installerat Boda-lås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Låskista med justerat urtag i dörrkarm, synligt gammalt och nytt skruvhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Urtaget i dörren är mycket riktigt för ett SYM låshus och någon har bytt till ett OSYM och ändrat urtaget för att slippa byta stolpe.
Bara för att allt ser ut att passa betyder inte att det gör det men du kan alltid testa med slutblecket som följer med men det skiljer 2mm i plösmått.
Du kan alltid använda det befintliga tills du köper rätt slutbleck (1487-11 eller 1489-11) men du kan behöva justera justerläpparna i det befintliga slutblecket.
Dörr och karm bör du inte behöva justera om dörren går bra i karmen.
Du ändrar inget mer än att du byter mot det nya om plösmått inte stämmer så byts slutblecket.
 
1 123abc skrev:
Urtaget i dörren är mycket riktigt för ett SYM låshus och någon har bytt till ett OSYM och ändrat urtaget för att slippa byta stolpe.
Bara för att allt ser ut att passa betyder inte att det gör det men du kan alltid testa med slutblecket som följer med men det skiljer 2mm i plösmått.
Du kan alltid använda det befintliga tills du köper rätt slutbleck (1487-11 eller 1489-11) men du kan behöva justera justerläpparna i det befintliga slutblecket.
Dörr och karm bör du inte behöva justera om dörren går bra i karmen.
Du ändrar inget mer än att du byter mot det nya om plösmått inte stämmer så byts slutblecket.
Tack. Jag gav mig på det i eftermiddags och det gick bra. Kistan gick inte riktigt in i urtaget så jag fick raspa ut det lite mer för att få plats. I övrigt gick det smidigt och passade fint. Jag satte i det medföljande slutblecket och det verkar fungera som avsett. Möjligen är det lite för tight ändå, har fått felkoden "motorfel" vid ett tillfälle när jag antar att cylindern inte tagit sig in i blecket ordentligt, möjligt att dörren inte var riktigt stängd. Dessutom märkte jag att om man tar i lite för mycket och släpper igen dörren i lite högre fart så studsar den ut igen. Jag justerade medföljande bleck så gott det gick, men vet inte om det hjälper?

Dörren är i övrigt väldigt lätt i gångjärnen och det kanske vore lämpligt att sätta dit en dörrbroms i vilket fall.
 

Bästa svaret

Köp ett ställbart slutbleck t.ex 1487-11 så kan du vara säker på att det passar, plösmåttet är för stort på 1487-2.
Även ett 1487-1 bör fungera om justerläpparna står rätt men jag anser att ett ställbart slutbleck är ett bättre val i den dörrmiljön.
Kontrollera även att det finns ett litet avstånd i höjdled mellan hakregelkolven och bommen i slutblecket.
 
Tack igen. Fantastiskt att du ger så bra hjälp till alla som håller på med dörrar och lås!

Jag lägger till ett nytt slutbleck till inköpslistan.
 
B bijjer skrev:
Tack igen. Fantastiskt att du ger så bra hjälp till alla som håller på med dörrar och lås!

Jag lägger till ett nytt slutbleck till inköpslistan.
Tackar, jag hjälper så gott jag kan och delar med mig av min kunskap.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.