R
Vi har ett hus från 1990. I entredörr, altandörrar samt garageport sitter det ASSA lås som alla öppnas med samma nyckel (vi har 4st nycklar totalt). Det hela började med att en balkongdörr slutade fungera helt efter att vi köpt huset. Det är bomstopp när man försöker låsa. Nu har även ytterdörren och garageporten börjat beté sig på samma sätt men bara ibland. Då blir det bomstopp när man ska låsa huset, att låsa upp verkar inte strula lika mycket.
Vad kan det hela bero på och vad ska man byta?
 
Börja med att smörja låscylindrarna. Köp riktig låsolja, inte 5-56.
 
R
ok, det finns en liten skruv på sidan av låset, ska den öppnas o hälla in oljan där eller häller man in den rakt in där man för in nyckeln?
 
Spruta in i nyckelhålet.
 
Matolja på nyckeln funkar alla tiders.
 
R
tack
 
Kanske dags att börja fundera på nya lås?
Både låskista och cylindrar slits.
 
AxxChild skrev:
Matolja på nyckeln funkar alla tiders.
= Effektivt sätt att ta död på ett lås.
 
R
ok, men pratar vi om att byta själva låskolven och låta resten sitta kvar? Om jag ska byta dessa så verkar de meckigt att öppna det hela då man har sabbat skruvarna, antagligen för att inte tjuvar ska kunna skruva ut kolven men finns de en manual som berättar hur man får ut kolven? Jag står på insidan låset så ni vet =)
 
Åk till en "rikig" låssmed och köp en liten flaska av Assas egen låssprej och ge cylindrarna en liten dust genom nyckelhålet, kan hjälpa. Den är dyr för en liten flaska, men rätt smörjmedel.
(Ja, det går säkert att hitta samma smörja billigare i någon bytta det inte står Assa på, men vitsen är att man slipper leta efter den(så har vi tagit det också)).
 
Immobil skrev:
= Effektivt sätt att ta död på ett lås.
Har du provat?
 
AxxChild skrev:
Har du provat?
Det funkar ett tag, tills matoljan härdar och kläggar igen låset.
 
R
Var hos en låsförsäljare och där köpte jag riktig låsspray samt en ny nyckel då han kom fram till att min var mycket sliten. Nu fungerar det fint, tack Immobil!
 
AxxChild skrev:
Har du provat?
Skulle aldrig falla mig in! Har däremot stött på andra som har gjort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.