Min mamma har ett Assa dörrlås från 1989. Numera är det väldigt trögt att låsa inifrån med hjälp av vredet. Låset man med nyckel innifrån däremot så går det lätt.
Jag har testat att spruta in rejält med låsspray utan vidare resultat. Vredet går mkt trögt.
Hur får man ut kassetten för att smörja och var tro?
Ska de smörjas upp eller måste man byta hela kassetten?
Kan man spara låskolven eller vad det heter för att slippa byta varenda lås i huset?
Hur vet man vilken Assa kasett som passar dörrfacket?
Är det så här man demonterar? https://www.youtube.com/watch?v=8lkYOyfWztA
En vit dörr med ett gammalt, trögt Assa dörrlås och ett guldfärgat dörrhandtag, tecken på slitage synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett gammalt Assa dörrlås med vred och låskista på en vit dörr, synliga tecken på slitage och användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett slitet Assa dörrlås från 1989 på en dörr, med ett trögt vred och synlig märkning på dörrens yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Gissar på att låshuset är utslitet. Köp ett nytt.
Du behåller låscylinder och bibehåller då befintliga nycklar.
Ta med bilderna till en låsfirma så plockar dom fram rätt lås till dig.
 
Att spruta in låsspray är ingen bra lösning då det ska vara fett i låset och det sköljs bort.
Skruva loss beslaget på insida och se så det inte är det som är skadat på något sätt.
 
Jag tycker tvärt emot!
En dos "låsolja" kan göra underverk.

Har själv av någon anledning CRC Lock Oil, som kan få fart på vilket lås som helst,
i huset, bilen eller båten.
 
P-plats skrev:
Att spruta in låsspray är ingen bra lösning då det ska vara fett i låset och det sköljs bort.
Skruva loss beslaget på insida och se så det inte är det som är skadat på något sätt.
Låsfett ska du absolut inte ha i cylindern. Där ska du ha en låsspray. Låsfettet används för att smörja cylinderfall och tryckesfall. Om du monterar isär låshuset kanske du kan fetta lite i huset. Men som sagt absolut inte in i cylindern då all smuts du har på nyckeln kommer fastna inne i cylindern.

Till TS: DU kan montera bort vredskylten genom att släppa på de två spårskruvarna som sitter på insidan av dörren mot och håller fast trycket mot dörren. De skruvarna går genom dörren och in i det andra trycket/handtaget. Sedan får du lös cylinderringen genom att lossa på den lilla spårskruven på sidan av ringen. Då lossnar den. prova sedan med en spårmejsel vrida runt vredet.

Du behöver inte heller vara rädd att spraya lite låsspray på kortsidan av låshuset. Det kan vara torrt.
 
ok, har sprayat i alla öppningar jag hittade men utan något vidare resultat. Verkar inte nå till de delar som rör sig trögt.
Att demontera låset låter tyvärr som en våraktivitet då de finns risk att jag får stå länge i minusgrader med dörren öppen. Men de är ingen som kan tänkas veta vad de är för låshus jag ska ha? Finner inget modellnummer på den.
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
norrbottenssnickaren skrev:
Låsfett ska du absolut inte ha i cylindern. Där ska du ha en låsspray. Låsfettet används för att smörja cylinderfall och tryckesfall. Om du monterar isär låshuset kanske du kan fetta lite i huset. Men som sagt absolut inte in i cylindern då all smuts du har på nyckeln kommer fastna inne i cylindern.
Eftersom TS skrev att låset fungerade med nyckeln och det var vredet som kärvde så förutsatte i alla fall jag att man försökt smörja i låskistan och inte i cylindern.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Rolle85 skrev:
ok, har sprayat i alla öppningar jag hittade men utan något vidare resultat. Verkar inte nå till de delar som rör sig trögt.
Dom delar som är tröga kommer du inte åt förrän du minimum plockar ur låscylindern på insidan. Antagligen behöver du plocka ur hela låskistan ur dörrbladet för att kunna smörja ordentligt.

http://www.nyckelbutiken.se/shop/12035/art96/8455496-5c76c8-Montering_Assa_712_d12.pdf
https://www.vadsbo.se/vadsbolas/Dokumentbank/Monteringanvisning-ASSA-2002.pdf
 
Rolle85 skrev:
ok, har sprayat i alla öppningar jag hittade men utan något vidare resultat. Verkar inte nå till de delar som rör sig trögt.
Att demontera låset låter tyvärr som en våraktivitet då de finns risk att jag får stå länge i minusgrader med dörren öppen. Men de är ingen som kan tänkas veta vad de är för låshus jag ska ha? Finner inget modellnummer på den.
du kommer åt att spraya med silikonspray in i låshuset om du trycker ner trycket (då tryckesfallet åker in), sedan har du möjlighet att spraya lite. Men om du tar bort detaljerna jag tipsade om ser du direkt om låshuset är dåligt eller vredskylten (är inte ovanligt).
 
kanon tack!
 
Använd riktig låsspray bara, och inte 5-56 och sådan skit som blir som klister efter en period.
 
nikasp
Hur har det gått? Jag undersöker precis samma sak på ett ASSA 2000. Ska dit med ett Glue Smart Lock men det känns lite för kärvt i dagsläget. Lägg gärna upp någon bild om du tar isär låset. Magsjuka hemma så kanske inte blir gjort i helgen här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.