Jag köpte en altandörr med handtag HOPPE Skand 0710 VK (se bild) från Bauhaus. Två säljare på Bauhaus hävdar att ASSA Cylinder 1309 (se bild) skall passa. Men jag får inte till det. Till cylindern följer det med två skruvar, men det finns ingenting att fästa dem i (se bild). Vad gör jag för fel?

Om det är så att cylindern inte passar, kan någon berätta för mig vilken cylinder jag skall köpa? Jag vill endast ha lås på insidan. Utsidan har inte något handtag.

Tack för hjälpen!
 
  • Altandörrhandtag HOPPE Skand 0710 VK bredvid en platta, isolerade mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ASSA-cylinderlås 1309 och nycklar med skruvar på vit bakgrund, kompatibilitetsproblem nämns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altandörrs låsinfästning utan synligt fäste för cylinderlås eller skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske en dum fråga, men behövs skruvarna? Det ser ut som cylindern kanske hålls ordentligt på plats av övriga detaljer. Skruvarna tillför inte så mycket eftersom de skulle vara åtkomliga på insidan om man tar bort beslaget.
 
Tack för svar. Visar en bild på andra sidan så ser du att cylindern kommer in för långt. Detta är oavsett om skruvarna används eller ej...

Kanske bara jag som gör fel?
 
  • Dörrhandtag och låscylinder på dörr som sticker ut för långt, installation möjligen felaktig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
Du ska ha ett mellanstycke, mellan cylinder och lås

Mät hur mycket som diffar och välj den som passar bäst, cylinder ska sticka ut en liten bit (några mm)

Att inte ha cylinder på utsidan gör det lätt för tjyven, då denne bara behöver skruva loss täckplåten på utsidan och vrida om låset med en mejsel.... :(
 
Redigerat:
Du behöver en cylinderförlängare och något på utsidan av låset att skruva i, ser ut som om du behöver längre skruv också. Vad ska sitta på utsidan?



(Lås är ett elände, en fantasiljon smådetaljer som en stackars icke-låssmed inte har koll på.)
 
Tack för svar. Är lite osäker på vad ett mellanstycke eller cylinderförlängare är för något. Borde jag inte fått med det när jag köpt handtag och cylinder? Länka gärna så att jag vet vad jag letar efter :)

Det jag har är det som syns på bilderna ovan. På utsidan finns det en täckplåt, ingenting att skruva i. Lätt för tjuven ändå? Bifogar en ytterligare bild på utsidan, för tydlighetens skull.
 
  • Täckplåt för dörrlåscylinder monterad på en vit dörr, utan synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
Okej då är det bättre, såg inre det på första bilden
Låsfixare eller järnaffären vet så det är bara att måtta hur tjockt mellanstycke Du behöver
 
Mellanstycket skall alltså sitta mellan täckbrickan och träet som är inne i dörhålet? Är det det avståndet jag mäter?
 
hsd
Mellan cylinder och låskistan, så kommer cylindern längre ut
Sätt cylindern på plats mät avståndet mellan cylinder och täckbrickans utsida
 
Nu är jag med på var den skall sitta. Jag har mätt nu och jag skulle behöva "fylla ut" utrymmet med 10 mm minst. Då är det alltså en oval förlängningsdel av plast jag behöver? 9 eller 15 mm?

Hur är det med den långa metallstaven? Eftersom den inte är i vägen behöver jag väl inte kapa den?
 
Redigerat:
hsd
Mät exakt....
Mellanstycket är gjort i mässing
 
Är det en cylinderförlängare som behövs?
 
  • Metall cylinderförlängare och två långa gängade skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
Den duger, ta den på 15mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.